Ringsaker Blad kommer ut i Brumunddal, dekker Ringsaker kommune, har et opplag på nesten 8000 og i tillegg til stor aktivitet på nett, gir de ut papirutgaver tirsdager, torsdager og lørdager. Gaute Freng (bildet) er ansvarlig redaktør og forteller om det gode samspillet mellom kommunen, handelsstanden og lokalavisa i april:
– Vi i Ringsaker Blad har lenge hatt et godt samarbeid med handelsstanden i Moelv og Brummundal, men koronakrisen skapte vanskelige tider for alle da den slo inn for fullt i april. Folk handlet mindre og mindre, og en del butikker stengte, men samtidig var det jo slik at en del av servicetilbudet og butikkene fortsatt var åpne. Dette ville handelsstanden få fram, og derfor søkte de kommunen om økonomisk støtte til markedsføring. Næringssjefen og kommunen var veldig positiv og stilte opp med penger, sier Gaute Freng. Sammen med avisas annonseselger Roger Bredesen, klarte Freng og Ringsaker Blad å sy sammen en god pakke som butikkene og kommunen brukte da pengene var på plass:
– Det kom totalt 10 helsider med annonser i papirutgavene våre. I tillegg ble også nettavisa brukt for å få fram at butikker og servicetilbudet fortsatt var åpne. For avisa var annonseinntektene gull verdt i en vanskelig tid. For butikkene som også slet, var den ekstra markedsføringen veldig nyttig, sier Freng.
Artikkelen fortsetter under eksempelet på annonseside.
– Hvordan går det med avisa og butikkene i dag?
– Det går rimelig bra, men det er selvsagt svært usikkert hvordan dette utvikler seg de neste ukene og månedene. Slik jeg oppfatter det, er det ikke stor krise, men det er tøffe tider for veldig mange. Og da gjelder det å se nye muligheter! I hele Norge er det mange markedsdager og årlige arrangement som blir avlyst, derfor er det viktig at lokalavisene er på banen. Sammen med butikker, arrangører, kommuner og andre gode lokale krefter, må lokalavisene bidra til å få fram at det fortsatt er liv i byer, bygder og tettsteder landet rundt, sier Ringsaker Blad-redaktør Gaute Freng.
Også andre lokalaviser har klart å få med seg butikker og handelsforeninger på kampanjer om lokal handel. En del aviser har engasjert seg i dette i mange år, men i de tidene vi står oppe i nå, har nettopp lokal handel-kampanjer blitt enda viktigere. Tidligere har vi i LLAs idébank blant annet omtalt hvordan lokalavisene i Nordfjord og Gudbransdalen jobbet fram nye kampanjer, og om hvordan Møre sydde sammen både godt lesestoff og nye annonsekampanjer om lokal handel.
Denne uka har også Kvinnherad kommune og Kvinnherad Næringsservice vist at det er viktig å støtte opp om lokal handel og lokalt næringsliv. Kommunen og næringsorganisasjonen samarbeider med Kvinnheringen og Amedias innholdsbyrå Spray for å lage en ny video som skal rulle på nett. Markedskonsulentene Karoline Helleland og Ingvild Revne i Kvinnheringen gleder seg over at de samme annonsørene også spleiste på en helsides annonse i papirutgaven tidligere denne uka. Kommunen og næringsservice har samme tekst og budskap som i videoen; «Det er no det gjeld».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
I Svolvær har Anders Kristoffersen og Våganavisa kjørt en annen variant. Over en dobbeltside profilerer en rekke butikker seg med små bilder og åpningstider – mens Vågan kommune også har med egen logo, og gir råd og oppfordringer om å handle lokalt.
– Kommunen sponser annonsen, men Våganavisa lot alle butikkene få være med uten å betale. Dette er altså ren goodwill fra oss, for å vise at vi bryr oss, sier daglig leder Kristoffersen. Han og Våganavisa har fått mye positiv respons på kampanjen.
– Det kommer godt med når vi igjen skal begynne å jobbe med butikkene, sier Anders Kristoffersen til LLAs idébank.
Har også du gode eksempler på markedsarbeid som gir lokalavisa viktige inntekter? Vi er takknemlige for tips til geir@lla.no .