ROLL-UPS: Malin Økland viser fram rull-ups som Marsteinen har laget for Austevoll kommune.
ROLL-UPS: Malin Økland viser fram rull-ups som Marsteinen har laget for Austevoll kommune.

Flere ben å stå på

Flere LLA-aviser tilbyr ekstra tjenester til bedrifter, organisasjoner og private. Noen aviser tilbyr grafiske tjenester, andre hjelper kundene med hele markedsføringsstrategien. Slik knytter de kundene tettere til seg, samtidig som de får ekstra inntekter.

Les også: Hjelper dere kunder med annonser til sosiale medier? Her finner du en smart størrelsesguide.

FRA KUNDENS PERSPEKTIV: Martin Meisterlin mener markedsfolk bør se ting fra kundenes perspektiv.

Jobber stadig mer som et byrå

Da Martin Meisterlin begynte i jobben som regionssjef for markedsavdelingene i Vol.no, Andøyposten og Vesteraalens Avis, vurderte han salgsstrategien som ble brukt i lokalavisene. Siden den gang har markedsavdelingene beveget seg bort fra fokuset på de typiske medieskapte konseptene, og i retning av å fungere som et byrå.

– Jeg jobbet tidligere som varehusansvarlig i Elkjøp. Da følte jeg at annonseselgere kastet bort tiden min. De brukte å kontakte meg for å fortelle at de skulle ha en fulldistribusjon og spørre om jeg ikke ville annonsere. Men jeg hadde allerede løpet klart for markedsføringsbudsjettet mitt, sier han.

Han mener at annonseselgerne kan gå fra å være en plage til å bli en nyttig ressurs ved å se ting ut fra kundenes behov. Kundene vil gjerne annonsere både på Facebook og i nyhetsbrev i tillegg til tradisjonelle medier, men mange trenger hjelp til å planlegge markedsføringen. Vol.no kan ta seg av hele jobben, fra bildekor til avisannonser.

– Vi selger stadig mer rådføring, og jo tidligere i strategiprosessen vi får en rolle, jo mer kan vi også få av distribusjonsinntektene. Våre kanaler er fortsatt veldig sterke, og kundene velger ofte å annonsere hos oss når vi hjelper dem å legge en plan, sier Martin Meisterlin.

LLAs landsmøte i Bodø 13. til 15. april 2018 kan du høre Martin Meisterlin fortelle om hvordan han jobber.

TOTALKUNDE: Butikkansvarlig hos Byggmakker Strand, Siv Karin Ravnås (t.v.), i samtale med Strandbuens Anne Berit Amdal. Ravnås er totalkunde hos lokalavisa.

Satser på totalkunder

Lokalavisa Strandbuen på Jørpeland hjelper et utvalg annonsekunder med mye mer enn annonser. Så langt har avisa tre totalkunder. I årene fremover blir det trolig flere.

– Det er blitt viktigere enn noen gang å ha et tett og godt forhold til annonsekundene våre. Derfor må vi hjelpe lokale kremmere med en rekke markedstiltak, ikke bare annonser på nett og i papiravisa. Det sier annonsekonsulent Anne Berit Amdal i Strandbuen. På LLAs landsmøte 2017 viste hun frem gode eksempler på hvordan Strandbuen hjelper lokale butikker med blant annet papir- og nettannonser, grafisk profilering, skiltreklame, innholdsmarkedsføring og administrasjon av butikkenes Facebook- og instagramprofiler. Kundene forholder seg til én kontaktperson i avisa.

Så langt er det altså tre kunder som har fått status som totalkunde; Byggmakker Strand, Fargerike Andersen & Harestad og handelsstandsforeningen på Jørpeland. Sannsynligvis blir det flere etter hvert, men Amdal og Strandbuen må først sammen med pilotkundene få litt flere erfaringer. Det er dessuten tidkrevende, men interessant, å jobbe så tett med totalkundene:

– For at vi ikke skal bruke mye tid på møter, telefoner og eposter, bruker vi Trello, da kan vi chatte med kundene og oppdatere aktivitetskalender og andre aktiviteter underveis, sier Amdal. Hun er glad for at lokalavisa får så mye tillit fra annonsørene og tror at nettopp det tette samarbeidet gjør at både lokale butikker og lokale aviser kan stå sterkt også i årene fremover.

– Det er jo vi som har lokalkunnskapen!

Dette er Strandbuens 7 viktigste egenskaper overfor totalkundene:

  1. Tillit
  2. Lokal kunnskap
  3. Kreativitet
  4. Analytiske egenskaper
  5. Markedsføringskompetanse
  6. Distribusjon
  7. Troverdig

KJØPESENTERET: Butikkmedarbeidarane i Etne senter får god hjelp av marknadsmedarbeidarane i lokalavisa si.

Samarbeider godt med kjøpesenteret

Også markedsmedarbeidarane i lokalavisa Grannar hjelper butikkane med mykje meir enn annonsar i avisa si. På LLAs landsmøte i Haugesund fortalte Anne Fredriksen og Arve Skogen om eit godt og tett samarbeid mellom lokalavisa og annonsekundane. Anne er leiar på Etne senter, Arve er dagleg leiar i Grannar.

Grannar har også kontor på kjøpesenteret i Etne. Det betyr mellom anna at foto-oppdrag, tilpasning av annonser til plakatar eller Facebook og billettar til arrangement blir fort løyst.

Dette er nokre døme på område der Grannar og Etne senter samarbeider tett:

  • Profilannonser
  • Magasin
  • Reportasjer til magasin
  • Bilde
  • Annonsekampanjer
  • Nettprofilering
  • Nettavis
  • Facebook
  • Instagram
  • Plakatar
  • Billettar til arrangement
  • Konkurransar
  • Fotografering

– For Grannar er det likevel svært viktig med ein god årsplan. Då veit me kva tid annonsekampanjar og magasin skal lagast – og me kan førebu oss godt og innhenta materiell og reportasjer i god tid, seier Arve Skogen.

ROLL-UPS: Malin Økland viser fram rull-ups som Marsteinen har laget for Austevoll kommune.

Lager nettsider, brosjyrer og visittkort

Marsteinen-eier Austevoll Forlag lager nettsider og ulike trykksaker. De har faste kunder som bruker de til blant annet årsmeldinger, brosjyrer, visittkort og nettsider. I tillegg produserer de takkekort, invitasjoner, bordkort og lignende til bryllup, konfirmasjon, bursdager og dåp.

– Utfordringen nå er at mye går over til digitalt, og virksomhetene har gode verktøy for å løse dette selv. Det betyr at vi må mer ut og oppsøke virksomhetene aktivt for å få de til å bruke oss, påpeker daglig leder Linda Mathilde Økland.

EGENANNONSE: Ryfylke har mange års erfaring med produksjon av trykksaker

Populære gravsanger

Ryfylke har over ti års erfaring med ekstratjenestene gjennom «Ryfylke hjelper deg». De har flere faste kunder, men er også aktivt ute og reklamerer for tjenesten.

.

– På arrangementet «bønder i byen» hadde vi stand med abonnements-tilbud. Der reklamerte jeg mye for trykksaker, forteller grafiker Conny Rasmus.

Gravsanger er det mest solgte produktet til Ryfylke. I tillegg lager de blant annet plakater opp til A1, bøker, brosjyrer (som kan sendes ut som innstikk med avisen), magasiner, papirposer med logo på, konvolutter og brevark med logoer, ordreseddel, timelister, innbydelser, takkekort, visittkort, roll-up, menyer og kalendere. Hvert år lager de 17. mai-program, kalender for Sauda Idrettslag og årsskrift for Sauda Sogelag, og annethvert år russeavis.

ERFARNE DAMER: Heidi Sanvåg (t.v.) har jobbet 32 år som grafiker i avis. Linda Hellervik i 26 år. Nå driver de reklamebyrå som datterselskap til Saltenposten.

Skilte grafikerne ut i datterselskap

Da Saltenposten gikk over til å bruke produksjonsverktøyet Ajour ble det mindre arbeid for grafikerne. Det ble behov for nedskjæringer, og grafikerne satt utsatt til. Men framfor å å kjøpe inn grafiske tjenester fra andre, valgte Saltenposten å skille ut grafikerne i et eget selskap. Datterselskapet Superb Design produserer nå først og fremst annonsene til Saltenposten (papir/web), men de lager også blant annet menyer, logoer, plakater og bilag til eksterne kunder.

– Nå er vi to stykker. For å drive aktivt salg, skulle vi vært flere. Jeg vil anbefale andre som vurderer å starte reklamebyrå å ansette en selger, sier Linda Hellervik i Superb Design.

Superb Design samarbeider tett med Saltenposten, men har som mål å bli en annonsefabrikk for flere uavhengige lokalaviser.

NYTT KONSEPT: Hallingdølen knytter kundene enda tettere til seg gjennom forpliktende mediepartner-avtaler.

Nytt mediepartner-konsept

Hallingdølen økte i fjor satsingen sin på slike alternative produkter gjennom mediepartner-konseptet. De tilbyr pakker som kan inneholde grafisk arbeid, rådgivning, innholdsmarkedsføring, distribusjon osv, i tillegg til tradisjonell annonsering i Hallingdølen.

Avtalen innebærer at de kjøper pakken samlet, og prisen justeres etter hva pakken inneholder. Kundene forplikter seg til en lengre avtale. Ved å samle tjenestene i pakker på denne måten, blir det vanskeligere for kundene å gå til andre med deler av leveransen.

En av de første store mediepartner-kundene var Ål kulturhus. De gikk fra å annonsere sine kulturarrangement med enspalters svart/hvitt-annonser, til å få en tospalter i farge fra topp til bunn i hver utgave av Hallingdølen. I tillegg får Ål kulturhus synlighet på Hallingdolen.no, og de får flere faste plasser til å markedsføre sine arrangement i Hallingbillett.no. De har også – som en del av avtalen – forpliktet seg til å bruke Hallingbillett.no som sin nye billettløsning. Hallingdølen har også laget kulturhusets nye hjemmesider som følge av denne avtalen.

.

Her kan du lese mer om Hallingdølens billettportal Hallingbillett.no.

Hallingdølen gjorde dette for å få større forutsigbarhet og bli en sterkere konkurrent innen kommunikasjonsrådgivning, markedsføring og grafiske tjenester. Pakkene har vært lette å markedsføre og selge, og mange kunder har sagt at de ikke var klar over at Hallingdølen kunne levere alle disse tjenestene og produktene.

– Tenk nytt

Knut-Arne Futsæter og Nils Petter Strømmen i TNS Gallup sa tidligere i år til LLA at lokalavisene bør finne flere inntektskilder når annonsemarkedet svikter. De anbefaler avisene å tenke kreativt om nye forretningsområder, ut fra de ansattes kvalifikasjoner. Lokalavisen kan bli et lokalt mediebyrå, eller tilby teknisk kompetanse til lokale organisasjoner.

– Det kan handle om å skape møteplasser for kunder og lesere. Kanskje kan de ta ansvar for lokale arrangementer og tjene penger på ølsalg. Hvis de knytter billettsalget opp mot abonnementssalg, kan de både bygge merkevaren og øke antall abonnenter. Kanskje kan de drive nettsider for lokale fotballklubber. Og hvorfor kan ikke avisas markedsansvarlige også være kommunikasjonsrådgiver for bilforretningen, sa Futsæter.

– Jeg tror ikke avisene skal være så redde for å trå ny mark. Det er i grenselandet mye av pengene ligger. Om ikke avisene griper mulighetene, kommer noen andre og tar pengene, la Strømmen til.