Avisa-Lofoten-_logo

Ukas avis: Avisa Lofoten

Både lesere og annonsører satte pris på å få en ny lokalavis i 2015. Nå har Avisa Lofoten eksistert i over et år, og redaktøren føler de har vist at avisa har livets rett.

Både lesere og annonsører satte pris på å få en ny lokalavis i 2015. Nå har Avisa Lofoten eksistert i over et år, og redaktøren føler de har vist at avisa har livets rett.

Daglig leder Tore Solheim, redaktør Benjamin Einarsen og journalist Maja Borgvatn Karlsen sørger for at Avisa Lofoten kommer ut hver onsdag. 

Amedias beslutning om å legge Lofot-Tidende, lokalavisa for Midt- og Vest-Lofoten, inn under regionsavisa Lofotposten, var ikke populær blant lokalbefolkningen. En av de som reagerte var Kenneth Grav, som selv hadde vært med å starte Lofot-Tidende. Reaksjonen var å starte Avisa Lofoten. Da han la aksjer ut for salg, samlet han inn nesten to millioner kroner på noen få timer. De rundt 30 aksjonærene er alt fra små private aksjonærer til sentrale næringsaktører.

Samtidig ble Lofot-Tidende reetablert som selvstendig avis. Dermed er det nå tre aviser som dekker området.

– Leserne står igjen som vinnere, konkluderer redaktør Benjamin Einarsen, og forteller at mange synes det er gøy når det dukker opp tre journalister på lokale arrangement.

– Jeg tror aktørene i lokalsamfunnet setter pris på at de har flere aviser å henvende seg til, sier han.

Deler på Facebook
Som ren papiravis jakter Avisa Lofoten hele tiden på egne saker, og egne vinklinger på saker som de vet at de andre avisene også dekker. Det hender at de jobber noen dager med en sak, bare for å oppleve at en av konkurrentene kommer med saken først. Redaktøren er likevel glad for at de hittil har prioritert papiret.

– Hadde vi hatt nettavis, føler jeg at vi oftere måtte hevet oss i bilen og kjørt etter blålyset. Nå har jeg overkommelige arbeidstider som småbarnsfar. Jeg ser også at vi har tid til å sitte igjen og prate med intervjuobjektet når de andre to avisene løper av gårde for å publisere, sier han.

Har ser likevel ikke bort fra at nettavis kan komme på plass når pressestøtten kommer. Inntil videre hender det at de publiserer saker på Facebook om de blir oppfordret til det av noen som vil dele saken. De gir også fra seg saker til kilder som selv vil publisere sakene.

– De fleste unge leserne leser avisa fordi de selv eller noen de kjenner er i avisa, så om de deler saker er det god pr for oss, sier han.

Grafiker hos Våganavisa
Staben består i tillegg til Benjamin Einarsen av daglig leder Tore Solheim og journalist Maja Borgvatn Karlsen. I perioder bruker de frilansere.

Våganavisas grafiker Christian Krüger Enge tar seg av grafisk utforming, annonseproduksjon og sideproduksjon. – Han er en av de beste grafikerne i Lofoten, så vi er heldige som får benytte han, sier Benjamin. Det hender at han savner å kunne kikke over skuldra på grafikeren, men stort sett synes han det er en fordel å kunne sende av gårde innholdet og få det tilbake i en fin drakt.

Våganavisas daværende redaktør Edd Meby var en viktig støttespiller i oppstarten av Avisa Lofoten, til stor glede for Benjamin Einarsen som kom til redaktørjobben med bakgrunn som førskolelærer og stand up-komiker. Han angrer ikke på at han tok utfordringen.

– Jeg føler at jeg gjør noe meningsfylt, sier han.

Han mener at avisa, som fylte ett år 30. september, har vist at den har livets rett. Antall abonnenter har steget jevnt og trutt, og avisa regner med pressestøtte til høsten.

Støtte fra næringslivet
Annonsesalget har også gått bra. – Vi har hatt en bred oppslutning av annonsører fra starten av. Det har nok sammenheng med at eierne er lokale. Vi har gode kontakter i næringslivet. Samtidig er det viktig for oss at annonseringen skal ha reell effekt for annonsørene, og ikke være et slags støttemedlemskap, sier Benjamin Einarsen.

Han forteller at annonsørene opplever at annonsene gir flere kunder, spesielt når avisa gir ut fulldistribusjon og temaaviser i forbindelse med ulike arrangementer som Høstvekka, Lofoten countryfestival og utdanningsmessa. Nå prøver avisa selv å dra i gang en ny femdagers festival, et vårslepp i forbindelse med vårens dansegalla på Leknes.

Etterlyser leserinnlegg
Da avisa passerte ettårsdagen ventet avisredaksjonen spent på hovedforfallet på abonnementsfakturaene. Det gikk som forventet, forteller redaktøren. Noen avsluttet abonnementene sine, mens andre ble med videre. Blant de som ble med videre, ble det trukket ut en premie som besto av en handlevogn full av mat fra Rema 1000.

Redaktøren er glad for at de som sa opp abonnementet, var flinke til å begrunne oppsigelsen.

– Det er noen som mener at vi er en litt for snill avis. Det må vi ta til oss, sier han.

I starten fikk avisa få tilbakemeldinger fra leserne, men etter hvert har de fått både ris og ros. De som er fornøyde, sier at de setter stor pris på gode saker om enkeltmennesker fra lokalsamfunnet, og at de opplever avisa som både lim og lupe.

Blant de gode sakene om enkeltmennesker, var historien om fem venninner som startet innsamlingsaksjon for å sende sin ms-syke venninne til Moskva for operasjon. Saken fikk kjemperespons, og de ligger an til å passere 400.000 innsamlede kroner denne uken.

Avisa får også tilsendt mye leserbilder, men redaktøren skulle ønske at de fikk flere leserinnlegg.

– Jeg har sendt ut e-post til alle kommunestyrerepresentantene og oppfordret de til å ta debatten bort fra Facebook og tilbake til papirformatet der den fortjener å være, sier han.

Kuttet ut tv-programmet
Før jul valgte Avisa Lofoten å kutte ut tv-programmet. De luftet ideen for et utvalg lesere, og fant ut at svært få brukte programmet. Dermed sparer de utgifter – og fire sider. Redaktøren vil heller bruke plass på andre ting, for eksempel leserbilder. Nå har de en fotokonkurranse med lofotbilder som de bretter ut over to sider.

Avisa Lofoten prøver å ha andre spalter enn de andre lokalavisene. De samarbeider med en advokat som svarer på spørsmål som kommer til avisa eller direkte til han.

– Lesere sier at dette er en interessant spalte med allsidige spørsmål som mange kan kjenne seg igjen i. Det kan være alt fra trafikksaker til samlivsproblemer, sier Benjamin Einarsen.

De har også spalten «Lofotfotball», med tre anonyme og i overkant fotballengasjerte karer som skriver om breddefotballen med et skråblikk. I tillegg har de en tippeekspert.

Hver uke ser Avisa Lofoten bakover i spalten «Førr i tia». I fjorårets siste avis gjorde de litt ekstra ut av spalten, med årstallsrebus der leserne fant løsningsordet ved å sette bildene i kronologisk rekkefølge.

Her kan du laste ned pdf av avisa som kom ut i forbindelse med ettårsdagen til Avisa Lofoten:

Avisa Lofoten er lokalavis for innbyggerne i Vestvågøy, Flakstad og Moskenes. Avisas første utgave kom i onsdag 30. september 2015. Avisa kommer ut hver onsdag, og er foreløpig bare på papir. Avisa har tre ansatte. Her kan du laste ned pdf av den aller første avisa: