Gjesdalbuen fikk LLAs markedspris for 2013. De fikk prisen for kampanjen de kjørte før de la om fra to til èn papiraviser i uken, satset mer på kombinasjonen nett og papir og innførte ny abonnementsløsning. Abonnentene skulle få full tilgang til Gjesdalbuen på alle plattformer: Papiravis, e-avis og nettavis på PC, nettbrett, mobil. De som ikke var abonnenter fikk ikke lenger full tilgang til redaksjonelle saker på nett.
I forkant av omleggingen hadde Gjesdalbuen en informasjonskampanje som skulle forberede abonnentene på det nye systemet. Målet var å få en god overgang, positivt fokus på omleggingen fra to til én utgivelse i uken, og begrense en brå nedgang i trafikken på nett.
Gjesdalbuen valgte helsides annonser i papiravisen, samt annonser på nett, med ukentlig nedtelling til overgangen. De brukte illustrasjoner og bilder av ansatte i Gjesdalbuen, for å understreke budskapet og få et positivt uttrykk i annonseserien. I en parallell annonseserie, “Nå har også jeg registrert meg”, brukte de bilder av flere kjente personer i Gjesdal.
Resultatet var over all forventning. Gjesdalbuen hadde et realistisk mål om at 50% av abonnentene hadde registrert seg på nettet til årsslutt 2013. Ved årsskiftet var det ca 73% som hadde registrert seg. I tillegg er det flere år siden Gjesdalbuen har hatt 200 nytegninger av abonnement i løpet av så kort tid.
Gjesdalbuen laget ifølge juryen i LLAs markedspris “en meget god og fremoverlent informasjonskampanje – med kreative, enkle og proffe grep.”