Steinkjer-Avisa fikk hederlig omtale i LLAs markedspris for næringsbilaget som bidro godt til fjorårets budsjettoverskudd.
Steinkjer-Avisa har lagt bak seg et svært godt år på markedsfronten. Annonseomsetningen økte i 2018 med 13 prosent fra året før, og endte hele 21 prosent over budsjettet! All økningen kom på papirannonsering, og til alt overmål inkluderer 2017-tallet som vi sammenligner med, også et halvt års omsetning fra Lokalavisa Verran/Namdalseid fram til sammenslåingen av avisene sommeren 2017.
En av årsakene til oppgangen var et næringsbilag som Steinkjer-Avisa laget i samarbeid med Steinkjer næringsforum. Ideen var å satse på innholdsmarkedsføring, men på papir i stedet for på nett. Medlemmene i næringsforumet skulle få tilbud om å kjøpe en side eller halvside der deres bedrift ble omtalt i en journalistisk utformet sak, i stedet for en tradisjonell annonse.
Næringsforumet tente på ideen, og den ble presentert for medlemmene på et frokostmøte. Deretter startet markedsavdelingen innsalget – først gjennom å lage et salgsbrev som næringsforumet sendte ut internt, deretter ved direkte kontakt i form av personlig oppmøte eller telefonisk kontakt.
Responsen var god, og 28 av næringsforumets 130 medlemmer ble med på bilaget. Frilansere skrev sakene, og bilaget fikk en grafisk profil som var radikalt annerledes enn avisa for øvrig. Bilaget ble tydelig merket som annonsebilag.
Det lekre bilaget med glanset omslag ga god profilering for kundene, merkevarebygging for avisa og økning i folks bevissthet om det lokale næringslivet.
Juryen omtalte næringslivsmagasinet som tiltalende, moderne og lekkert. Juryen uttalte videre:
«Med innholdsrike tekster og gode bilder i en fin innpakning kommer annonsørenes budskap frem på en engasjerende måte. Avisa dokumenterer også at den har fått hyggelige resultater gjennom næringsbilaget, men også takket være andre markedstiltak i løpet av året. Steinkjer-Avisa inngår flere årsavtaler, får med seg små og store annonsører, er kreativ, øker opplaget og har fin resultatutvikling.»
Juryen bestod av Anette Søvik Korslund, Red Media, Øyvind Bladt Hagen, Amedia og Jan Morten Drange, Anfo.
Her kan du se hele næringsbilaget.