Lokal handel: Kulturscenen varmet opp publikum gjennom annonsekampanje i lokalavisa

Da en av kulturarrangørene i Steinkjer måtte holde korona-stengt, gikk de sammen med lokalavisa for å fortelle folk om historien bak kulturtilbudet. Slik har publikum blitt holdt varme før Kulturscenen Vårt Hjem kan gjenåpne denne uka.

Lokal handel-satsingen til lokalavisene handler ikke bare om melk og brød eller sko og klær. Viktigst er å vise fram at lokale tilbud og servicetjenester betyr arbeidsplasser og levende lokalsamfunn. Dette er kulturlivet en naturlig del av. Steinkjer-Avisas lesere har fått en god påminnelse om alt dette:

I mange år har Kulturscenen Vårt Hjem vært en av de største kulturformidlerne i Steinkjer. Vårt Hjem ble bygd opp av en venne- og dugnadsgjeng for ti år siden. Etter hvert ble den populære kulturformidleren også en nokså stor annonsør i lokalavisa. Nesten hver uke hele året har de hatt annonser i papirutgaven til Steinkjer-Avisa. Inntil mars i fjor, da pandemien brøt ut og ingenting ble som før.

– De har jo forsøkt å holde åpent i perioder, men de siste månedene har også Vårt Hjem måtte avlyse alle arrangementer. Den siste tiden har vi likevel brukt godt sammen. Gjennom innholdsmarkedsføring på nett og helsides annonser i papirutgaven har vi fortalt folk om historien bak kulturtilbudet, sier Trude Hiller, markedsansvarlig i Steinkjer-Avisa (bildet). Hun er glad for at de i en stille tid har klart å holde opp folks engasjement og interesse for kulturtilbudet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Som mange andre i lokalsamfunnet har Kulturscenen Vårt Hjem noen historier som er unike, og som vi synes de burde kommunisere ut til publikum i perioden de var stengt. På den måten kunne de opprettholde kontakt med publikum, skape lokalt engasjement, eierskap og la gjestene bli bedre kjent med virksomheten, sier Hiller. Som sagt, så gjort:

– Også vår kommune har et ekstraordinært næringsfond der bedrifter kan søke om støtte til aktiviteter. Vårt Hjem fikk litt penger derifra og slik kunne de finansiere noe av det vi har gjort sammen disse ukene. For oss i avisa har ikke dette i kroner og øre vært kjempestore inntekter, men som kjent, alt monner, spesielt i disse tider. Og kanskje viktigst av alt; Kunden vår er kjempefornøyd med opplegget og responsen. Vårt Hjem har fått veldig stor oppmerksomhet og mye trafikk, sier Trude Hiller til Landslaget for lokalaviser (LLA).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Steinkjer-Avisas markedsansvarlige er dessuten veldig fornøyd med ringvirkningene. Andre bedrifter og organisasjoner har sett at avisa lager god innholdsmarkedsføring, ikke bare tradisjonelle salgsutløsende annonser i papirutgavene. Dette vil nå også andre benytte seg av. Dermed har samarbeidet med den lokale kulturscenen indirekte vært god markedsføring av lokalavisas tjenester.

– Jeg må også få si at vi har hatt kjempegod hjelp av folk i Trønder-Avisa som kan innholdsmarkedsføring mye bedre enn oss selve. Slik har dette vært inspirerende, vi har fått motivasjon til å bli bedre på noe som må være en del av totaltilbudet fra oss i lokalavisene, sier Trude Hiller.

Den siste annonsen i serien til Kulturscenen Vårt Hjem, kom i anledning mors- og Valentines-dagen. Da oppfordret de folk til å bestille mat fra restaurantene i byen eller kjøpe noe fint i lokale butikker. Slik ble leserne oppfordret til å handle lokalt. Annonsen ble avsluttet slik:

«Sammen skal vi få Steinkjer til å syde av liv, når den tid kommer»

Linker til to av Steinkjer-Avisas innholdsmarkedsføring for Kulturscenen Vårt Hjem:

Gir kultur til mer enn 20.000 gjester i året

Populære selskapslokaler