– Vi kjører på, det viktigste er å gjøre det, sier Anita Mjelland, redaktør i Drangedalsposten og ganske ferskt podkaststemme.
Skal de små lokalavisene komme i gang med podkast, kan de ikke være for opptatt av å ha et polert resultat, mener hun.
– Det har vi ikke tid til.
Snakker om egen hobby
Selv bruker hun av fritiden til å lage ukentlige podkastepisoder sammen med frilansjournalist Angelique Krafft. De snakker om et tema som de er opptatt av og liker å snakke om; småbrukerlivet med sine gleder og utfordringer, og veldig mye mat. Det åpner for samtaler om alt fra frø til drømmerier om italienske hager.
«Dette er podcasten for de som går foran, sjølbergerne, husmødrene, småbrukerne, de moderne nybyggerne og de som dyrker i hagen eller verandakassene. Hvis du er klar for å booste matsikkerheten din eller leve en mer hjemmelagd livsstil. Da er dette podcasten for deg», reklamerer de.
Til lokalaviser som ikke har en redaktør med planer om å starte podkast på fritiden, anbefaler Mjelland å undersøke om det allerede finnes noen med en hobby-podkast i nærområdet.
– Det er mange rundt omkring som sysler litt med podkast. Et samarbeid med lokalavisa vil være vinn-vinn for begge parter. Lokalavisa får mulighet til å tilby noe mer, enten til abonnenter eller åpent for å øke trafikken. De som lager podkast får muligheten til å nå ut til flere.
Bruker to timer per episode
De to har selv investert i det nødvendige utstyret, for å lære seg noe nytt.
– Det er en hyggelig fritidssyssel, og en mulighet for å være sosial, sier Mjelland.
De bruker maks en time på å planlegge hva de skal prate om. Totalt anslår Mjelland at de bruker rundt to timer på planlegging, innspilling, redigering og publisering av hver episode. De har en uhøytidelig stil og stemning, noe som passer dem. Når du skal lage denne typen podkast må du finne den formen som passer deg selv, mener Mjelland.
– Ellers må du jo være skuespiller.
Skal på YouTube
Mjelland og Krafft har sett at det stadig dukker opp nye lyttere, spesielt hvis de har vært aktive på Instagram. De var bevisste på å gi podkasten et navn som gjør den lett å finne, samtidig som det er beskrivende for hva de prater om.
– «Småbruk» er et stort søkeord. «Anita og Angelique» hadde nok ikke gitt så mange tilfeldige lyttere, ler Mjelland.
Mjelland og Krafft har også begynt å filme, og i siste episode datt det ut at de skulle lage DIY-filmer («do it yourself») for å vise fram hva de snakker om. Dermed har de forpliktet seg til å starte en YouTube-kanal.
De har også ideer om å invitere inn gjester eller lage intervjuer til fremtidige episoder.
Drangedalspostens abonnenter få tilgang til podkasten på drangedalsposten.no/podkast
Alle andre kan lytte til podkasten også, men da på plattformer som Spotify og Apple Podcast.