Før grensene stengte: Kommunelege Arne Bye og ordfører Frode Revhaug tok et avbrekk i krisearbeidet torsdag for å møte presse og TV som var møtt opp for å lage reportsje fra landets første kommune i karantene. Foto: Janne Hopmo, Frostingen
Før grensene stengte: Kommunelege Arne Bye og ordfører Frode Revhaug tok et avbrekk i krisearbeidet torsdag for å møte presse og TV som var møtt opp for å lage reportsje fra landets første kommune i karantene. Foto: Janne Hopmo, Frostingen

Lager lokalavis i nedstengt kommune

Frostingen har snart to ukers erfaring med ansatte i karantene eller utestengt. Slik er lokalavishverdagen bak stengte dører.

Som kommunen med høyest tetthet av koronasmittede, var Frosta torsdag den første kommunen som innførte inn- og utreiseforbud.

De ansatte i Frostingen har allerede måttet tilpasse arbeidshverdagen i nesten to uker, siden en av journalistene ble satt i karantene. Så ble grafikeren og en journalist som bor utenfor kommunen utestengt. Grafikeren tok med seg Mac-en hjem, og produserer papiravisa hjemmefra.

De to siste i staben, redaktør Janne Hopmo og annonsekonsulent Irene Røkke er fortsatt innom kontoret, men aldri samtidig.

Får tilsendt bilder

– I praksis er alle i Frosta i karantene nå. Det gjør kommunikasjonen veldig utfordrende, sier redaktør Janne Hopmo.

Den lille staben på fem er vant til å kunne rope beskjeder til hverande. Nå går det meste via e-post og Planner. Journalistene gjør alle intervju på telefon, og ber om å få bilder tilsendt fra kildene. De har oppfordret lesere til å tagge Instagram-bilder med #frostingen #koronastengt.

– Jeg har nettopp bedt ordføreren om å ta et mobilbilde for meg fra møtet i krisestaben. Jeg har en god dialog med ordføreren, som sender meg sms hver gang møtene er ferdige, sier Hopmo.

Hun anbefaler andre lokalaviser å ha så mye hjemmekontor som mulig, selv om det er upraktisk og ineffektivt.

Tredobling på nett

Frostingen har måttet prioritere løpende oppdateringer den siste tida. Janne Hopmo har ansvar for å få ut siste nytt fra kommunen. Journalist Oddny Gumaer har hovedansvar for å holde kontakt med frostingene, mens May-Jorunn Barlien som bor utenfor Frosta tar saker som kan løses fra «utsiden».

– Vi må også begynne å skrive om landbruket og hvordan de forskjellige næringene takler dette, sier Janne Hopmo.

Frostingen har ikke mulighet til å legge ut åpne saker, og har derfor lagt de viktigste sakene på Facebook. På egen nettavis har de nær tredoblet både antall sidevisninger og omsetning på digitalabonnement.

– De fleste kjøper månedsabonnement, så det er ikke snakk om så store summer. Det kommer aldri til å ta igjen de tapte annonseinntektene, sier annonsekonsulent Irene Røkke.

Annonsene forsvinner

Hun har fått avbestillinger på alt av dagligvareannonser og det meste av detaljhandel.

– Dagligvarekjedene begrunner det med at de vil dempe trykket mot dagligvarebutikkene og motvirke hamstring. I første omgang avbestiller de fram til påske, sier hun.

Hun synes det er veldig vanskelig å planlegge framover.

– Vi pleier å ha fulldistribusjon før påske. Ved siden av juleavisa er det den største avisa i året. Jeg er redd for at annonsørene trekker seg. Med kommunegrensene stengt for alt bortsett fra vare- og syketransport er det jo ingen fra området rundt som kommer seg hit for å handle, sier hun, uten å ha konklusjonen klar om hva som er det rette å gjøre med fulldistribusjonen.

Frostingen-journalist Oddny Gumaer var den første i staben som ble satt i karantene. Denne kommentaren om koronaskammen skrev hun før resten av samfunnet også gikk i dvale.