Har fått stor fleksibilitet med sin mobile redaksjon

Med et fullverdig kontor på hjul kommer Gjesdalbuens journalister seg ut hver eneste dag. For bilen vant Gjesdalbuen LLA-prisen «Årets digitale satsing».

Gjesdalbuen bygget om en varebil hjemme i garasjen. Der fikk de plass til et kontor for to-tre personer med innlagt strøm, fastmontert datamaskin, to PC-skjermer, nettverk, utstyr for direktesendinger med inntil åtte kamera, fotoutstyr med tilbehør og takplattform for filming. Øverst i denne saken kan du se en video som Gjesdalbuen har laget om bilen.

Med plattform på taket får journalistene god oversikt. Foto: Gjesdalbuen

Etter planen skulle en av hovedoppgavene til bilen være direktesendinger under arrangementer. Bilen var klar i februar i fjor, og som vi alle vet har det vært få arrangementer siden den gang. Bilen er likevel i bruk hver eneste dag, enten det er for å være til stede på hendelser eller rett og slett for å få et avbrekk i hverdagen med utekontor.

Noen ganger parkerer de på torget. Da stikker folk innom for å slå av en prat og komme med tips. Til og med politiet stikker innom og gir mer informasjon enn ellers. Da Gjesdalbuen skulle skrive om folk som går mer på tur under pandemien, kunne de parkere bilen ved et turmål og jobbe med andre ting mens de ventet på en familie på tur. Når de rapporterer fra ulykker og andre hendelser har det blitt lettere å være først med nyheten siden de har kontoret med seg. De bruker også bilen på stand eller når de skal hjelpe leserne med digital tilgang.

Lett å være raskt ute

– Bilen betyr at vi kan være raskere ute med hendelsesnyheter, at vi kan være tilstede på hendelser som går over tid og at journalistene får en mer variert hverdag. Vi har fått bedre forutsetninger for å være til stede på hendelser og ikke minst sportsarrangementer der det ikke alltid er tilgang til strøm, internett eller en plass å stå. Nå kan vi stå og produsere på taket med strøm innenfra bilen, forklarer redaktør Eugen Hammer.

Juryen for LLA-prisen «Årets digitale satsing» ble sterkt imponert over Gjesdalbuens mobile redaksjon, som vant en av de to hovedprisene for 2020-2021. Juryen, som besto av Simon F. Solheim i NRK, Jan Magnus Weiberg-Aurdal i Medier24 og Hanne Løvik i IJ skrev blant annet:

«Det å være raskt ute med nyheter blir stadig viktigere, det blir det også å være tett på hendelser og lokalbefolkningen. Dette bidraget svarer på dette, og viser at redaksjonen tar den digitale nå-journalistikken på alvor. Det er originalt, og det er spesielt imponerende av en liten lokalavis.»

Tester nye ideer med en gang

Også for to år siden vant Gjesdalbuen LLAs digitalpris. Redaktør Eugen Hammer mener at det er viktig og riktig å være en digital pådriver.

Redaktør Eugen Hammer inne i den velutstyrte bilen. Foto: Gjesdalbuen

– Vi ser at vi er nødt til å digitalisere journalistikken og arbeidsmetodene våre for å være i takt med forventingene; å være ute med siste nytt hele uka. Vi må drive kontinuerlig forbedringsarbeid. Det vi gjorde i går er ikke godt nok om et år. Vi må hele veien være i endring og ha lav terskel for å prøve nye ting, sier han.

Nettopp det har de klart i Gjesdalbuen.

– Vi er ikke skeptiske til å prøve noe nytt. Det kan gå en time eller en dag fra vi får en idé til vi prøver det. Vi vil heller prøve og feile enn å analysere oss i hjel. Du ødelegger ikke noe med å prøve nye ting. Etterpå er du enten i status quo, eller så har du kommet deg videre. Uansett får du alltid nyttig lærdom som du kan ta med deg videre, sier Hammer.

Han oppfordrer alle andre lokalaviser til å tenke på samme måte.

– Det er farlig å være konservativ i dag og tro du har funnet oppskriften for de neste fem årene, konkluderer han.