Disse annonsene kan også din avis lage!

Her er nye eksempler på annonser som lokalavisene kan bli inspirerte av – og trolig klare å få tak i.

I en tid der inntektene stuper fordi avisenes tradisjonelle annonsører uteblir, er det tid for å tenke nye muligheter, selv om det altså er tøffe tider.

Her i LLAs idébank har vi tidligere i uka lagt ut eksempler på lokalaviser som har klart å få med seg kommunene sine på annonser både i papirutgavene og i nettavisa.

Senest i dag fredag bekrefter Torstein Sønstabø i Vestnesavisa at han får med seg kommunen på enda flere annonser i tiden fremover. Det samme sier Trude Hiller i Steinkjer-avisa:

– Vi har en ukentlig helside med oppdatert informasjon fra kommunen, dette gir oss kjærkommen inntekt.

Steinkjer-avisa har også friske og humoristiske egenannonser denne uka, der de minner leserne av papirutgavene om mulighetene på nett. Trude Hiller sier dette til oss:

– Vi opplever at vi ikke kan informere ofte nok om at abonnementet inneholder mulighet for å lese e-avis og lukkede saker. Det diskuteres jo stadig i kommentarfeltene hvorvidt saker om korona skal være åpne eller lukket.
– Vi kjører en praksis lik mange andre med kunngjøringer/informasjon fra kommune og myndigheter åpne. Den type journalistikk som er mer omfattende om konsekvenser og personhistorier er lukket. Da er det veldig greit å kunne veilede de som allerede har papirabonnement inn på lukkede saker.
– Flere lesere er opptatt av å orientere seg mer og oftere i disse, så annonsene har en enkel 1-2-3-veiledning til hvordan det kan gjøres, sier Hiller.
– Virkemidlene er jo gamle, men vi har tro på at vi fanger lesernes oppmerksomhet med disse.

I dagens utgave av Aftenposten ser vi også tre eksempler på annonser som er mulig å få til i disse korona-tidene:

Oslos ordfører og byrådsleder har laget et nokså personlig brev til innbyggerne, der de oppfordrer folk til å ta godt vare på hverandre og følge helsemyndighetenes råd. Brevet er pakket inn som en fin og ren helsides annonse.

Avisa har også en helside fra Coop Extra, der matvarekjeden takker alle sine ansatte, og oppfordrer oss kundene om å holde avstand i butikken. Denne type annonser har vi den siste tida også sett i andre aviser at blant annet Kiwi og Rema 1000 har, så det er altså muligheter i en tid der matvarekjedene holder en del vanlige pristilbudsannonser tilbake.

Aftenposten har fredag også en helside med småannonser fra museene i hovedstaden. På samme måte som at samfunnshus, kulturhus og andre kulturinstitusjonar er stengte i hele landet, er alle museer i Oslo stengt for vanlig besøk. Derfor inviterer mange til digitalt besøk – og slik kan det fortsatt annonseres også i papirutgaven.

At det gjøres mye nytt og kreativt på kulturfronten, ser vi flere steder. I går arrangerte Dølen bakgårskonsert på to eldrehjem – og strømmet dette på nettutgaven sin.

Også Mediehuset Sunnhordland på Stord er flinke. De sender ein digital konsertserie med lokale musikere.

Her er eksemplene som er omtalt:

Her er lenke til vår tidligere sak om kommunale annonser, med flere eksempler fra lokalavisene og kommunene. Vi tar gjerne i mot enda flere eksempler på kreative annonse- og markedstiltak som dere i avisene klarer å få til i disse dager. Vi hører gjerne også om erfaringer på godt og vondt,. Nå gjelder det å gi og ta! Eksempler og erfaringer sender du til geir@lla.no.

Her er pdf-filene til eksemplene fra Steinkjer-avisa:

Steinkjer kommune

Steinkjer dopapir

Steinkjer påske