Sydvesten-bildereportasje-forsiden

Fotoreportasje om lærerens hverdag

Sydvesten fulgte en ungdomsskolelærer gjennom en lang skoledag, med fagmøte, gymtime, norskundervisning og utviklingssamtaler med elever og foreldre. Resultatet ble fotoreportasjen «Lærer dagen lang».

Sydvesten fulgte en ungdomsskolelærer gjennom en lang skoledag, med fagmøte, gymtime, norskundervisning og utviklingssamtaler med elever og foreldre. 

Læreryrket er viktig, innholdsrikt og variert. Og hverdagen har mange fotomuligheter. Sydvesten valgte å lage fotoreportasje da de skulle følge en kontaktlærer. Journalist Trygve Hellestræ fulgte læreren helt fra tannpuss om morgenen til legging av barn om kvelden.

Det var rektor på ungdomsskolen Ortun skole som foreslo at Sydvesten kunne følge en lærer gjennom en hel dag.

– Rektoren ønsket at våre lesere skulle få et innblikk i hvordan en helt vanlig dag for en lærer kan se ut. En spennende ide, men hvordan løse «oppgaven» på best mulig måte? sier redaktør i Sydvesten, Mette Skulstad.

Valg av sjanger
– En fotoreportasje, hvor teksten blir underordnet og det er bildene som forteller historien om lærerens gjøremål gjennom en hel dag, ble valgt. Fotoreportasje som sjanger fungerer veldig bra i denne sammenhengen. Den egner seg godt for en lokalavis, nettopp fordi mange leserne kan kjenne igjen og ha et forhold til både person, sted og arbeidsplass, sier Skulstad.

– Det er både utfordrende og spennende å følge en kilde fra morgen til kveld. Med kamera, blokk og diktafon kan det til tider være krevende å velge hvilket håndverk en skal prioritere i de forskjellige situasjonene, sier journalist Trygve Hellestræ.

Han er i praksis hos Sydvesten, som en del av journalistutdanningen ved Universitetet i Stavanger.

– Jeg synes det er kjekt å jobbe med slike modige kilder, som lar oss komme så tett inn på deres hverdagsliv. Spesielt artig er det å slippe til i deres private sfære, som for eksempel morgenstell og frokosten, sier Hellestræ.

Tidkrevende
Med en nesten dobbel arbeidsdag på opptak, og digital fremkalling, utskriving og presentasjon i etterkant, kan fotoreportasjen beslaglegge mye tid i redaksjonen.

– Men med god planlegging kan en fotoreportasje forsvares i forhold til tid og ressurser, sier Skulstad.

– Selvsagt kan en begrense antall timer på selve opptaksdagen. Men kontinuitet, og en kronologisk tilstedeværelse gjennom dagen, mener jeg har sin gevinst i sluttproduktet. Dagen bydde også på luftlommer med venting, som faktisk ble brukt til annet redaksjonelt arbeid, sier Hellestræ.

Digitalt potensiale
– Fotografiet i seg selv står sterkt som historieforteller. Men mulighetene for digital presentasjon er fortsatt store. Utvidelse med blant annet videosnutter og grafikk på nettsaken, har et enormt potensiale. Spesielt lydbilder og sitater fra diktafonen, som kan ligge over en bildekarusell, håper jeg å få til ved neste anledning, sier Hellestræ.