Liten & digital på Flesland/Bergen blei akkurat det arrangementet vi håpa på; kunnskapshungrige lokalavismedarbeidarar kom saman i 24 timar for å utveksla erfaringar – og få nye idear og digital kunnskap med seg heim.
I år tjuvstarta vi dessutan med ei mini-markedssamling i forkant. Annonsemedarbeidarane fekk dermed eit praktisk og grundig kurs i sosiale medier og Facebook, før Liten & digital blei dratt i gong for fullt torsdag ettermiddag.
Etter siste foredrag fredagen, fortsatte mange redaksjonelle medarbeidarar på Hauststormen. Den siste langhelga i oktober blei dermed ein av dei mest innhaldsrike og inspirerande dagane denne høsten!
Hjarteleg på gjensyn på neste LLA-samling. Legg gjerne inn landsmøtet 2019 i kalenderen alt no: Vi møtest i Drammen fredag 29. mars. Dagen før dagen blir det gravekurs i samarbeid med SKUP.
Her kan du laste ned dei fleste foredraga frå Liten & digital. Desse er berre til intern bruk. Utover dette må du avtale direkte med den enkelte foredragshaldar om du kan bruke innlegga til noko.
Markedssamling Forventningar til 2019 Geir Hus LLA
Markedssamling Facebook-kurs Preben Helle i Kalibrert
Lise Komnæs Jæger, Kalibrert, trendforedrag torsdagen
Tor Erik Engebretsen, Medietilsynet, støtteordninger
Sosiale Medier Espen Grimmert i Sparebanken Vest
Hardanger Folkeblad Eivind Dahle Sjåstad
Google Analytics-kurset i markedssporet, Kenneth Westby, Keyteq
Deltakarane på Jon Tufto, BT, sitt frontredigeringskurs, har fått link til foredraget.
Digitale suksesser Pål Nedregotten Amedia (oppdatert)
Ken Andre Ottesen BAdesKen (bildet under)
LLAs leverandører og samarbeidspartnarar finn du her.
Slik var programmet vårt:
Torsdag 25. oktober:
10.00 Mini-markedssamling for annonseselgere: Litt om trender og forventninger til annonsemarkedet i 2019, v/ Geir K. Hus, LLA, mest et praktisk kurs om annonseverktøyet til Facebook, v/ Preben Helle, Kalibrert.
16.00 Liten & digital-oppkjøring: De syv viktigste digitale trendene akkurat nå – og hva disse kan bety for lokalavisa di, v/ Lise Komnæs Jæger (bildet over) i Kalibrert. Lise har også bakgrunn fra Bergens Tidende og flere digitale prosjekter der. Etter trend-foredraget, har vi en kort prat med en markedsmedarbeider Kathrine Nes Kleppe i AS Lokalavisene og redaktør Ståle Melhus i Fanaposten om hva trendene kan bety for lokalavisene.
Ca 17.15: Slik kan du få økonomisk støtte til Lyd & bilde-prosjekt og innovasjonsarbeidet, v/ Tor Erik Engebretsen og Jon Stjernstedt i Medietilsynet
17.30 Leverandør-presentasjon fra scenen, og deretter leverandørtreff og avisprat
19.30 Mat og mer erfaringsutveksling
Kenneth Westby jobber med digital analyse for flere Vestlandsbedrifter. På Liten & digital lærer han lokalavisene hvordan Google Analytics kan brukes i vår hverdag.
Fredag 26. oktober:
08.00 Frokost, avisprat og leverandørtreff
09.00 Ett døgn med Gjesdalbuen blant lesere og annonsører v/ redaktør Eugen Hammer og markedssjef Lena Skjæveland. Vi får blant annet se og høre hvordan lokalavisa dekker ulike hendelser live med tekst, bilder, video og streaming.
10.00 Sosiale medier: Venn og fiende v/Espen Grimmert, Sparebanken Vest. En av Norges beste sosiale medier-rådgivere snakker om hvordan lokalavisene kan bruke sosiale medier for å vinne flest mulig lesere og abonnenter
11.30 Liten og digital i hverdagen; 3 aviser med 3 praktiske cases på ca 30 minutter! Blant annet med Eivind Dahle Sjåstad i Hardanger Folkeblad om kulturstoff på nett og papir, Ivar Thoresen i Alvdal midt i væla om annonseinntekter og betaling – og Ivar Torset i Nordvestnytt om fotball og kommunestyremøter på web-tv.
12.15 Mer leverandør-treff og mat
13.00 3 valgfrie spor;
Markedsavdelingen; Kenneth Westby, Keyteq, om Google Analytics
Redaksjonen; Jon Tufto, Bergens Tidende; om frontredigering og om å gjøre sakene enda mer attraktive på nett + litt om graving og NRK-samarbeid v/ Thomas Frigård, LLA/Raumnes
Sjefskontoret; teknologisk samarbeid med mediekonsernene. Fra Amedia stiller Pål Nedregotten, fra Agderposten Medier kommer Øyvind Klausen og fra Hamar Media deltar Maren Framnes og Herman Schjerve.
14.30 Før vi tar helg: Slik bruker lokalavisene innloggingsdata for å få flere abonnenter v/ Pål Nedregotten, Amedia
Våre erfaringer med nett og papir, v/ daglig leder Inger Johanne Vasshus, Suldalsposten
15.00 Forfatteren og deskmedarbeideren Ken André Ottesen (bildet under) avrunder Liten & digital og varmer opp til Hauststormen med litt alvor og egne digitale erfaringer – og fersk bok med herlige eksempler fra Instagramkontoen «Ba-desKen»!
15.30: Liten & digital avsluttes
18.00 Hauststormen starter