Lokal handel Stange
Bilde 1 av 5
Stange eks 1
Bilde 2 av 5
Stange eks 2
Bilde 3 av 5
Stange eks 3
Bilde 4 av 5
Ingebjørg Fjordabladet
Bilde 5 av 5

Lokalavisene oppfordrer til å handle lokalt

Lokalavisene fortsetter å bidra til levende lokalsamfunn: Stangeavisa samarbeider med sentrumsforeningen for å få folk til å handle lokalt.

Lars Kristian Seierstad i Stangeavisa (t.v.), Even Engen i Stange sentrumsforening og Erik Habberstad, kommunens næringssjef, samarbeider om handle lokalt-kampanje. Foto: Dan Cato Røe, Stangeavisa.

«Jæ hændle lokalt i Stange«. Slik sies det på god dialekt i Stangeavisas publikasjoner for tiden. I minst fire måneder står folk fram i lokalavisas nett- og papirutgaver for å snakke opp lokal handel. Holdningskampanjen føyer seg inn i en fin rekke av handle lokalt-tiltak som lokalaviser og næringsforeninger har dratt i gang de siste månedene, særlig i lys av korona-epidemiens utslag for lokalt næringsliv.

På Stange, ved Mjøsa i Innlandet, var det redaktør og daglig leder Lars Kristian Seierstad som først tok tak i sviktende handel. Lokalavisas sjef kom i prat med Even Engen i Stange sentrumsforening om hva de i fellesskap kunne gjøre for å minne lokalbefolkningen om at lokal handel er det samme som å ta vare på lokale arbeidsplasser og skape liv i nærmiljøet. I mai kom finansieringen og aktivitetene på plass. Sentrumsforeningen fikk nesten 100.000 kroner fra kommunens næringsråd, og nå ruller og går handle lokalt-kampanjen på nett og papir, mest i Stangeavisa, litt hos Hamar Arbeiderblad. Begge er i Hamar Media-konsernet. I tillegg får de litt oppmerksomhet for kampanjen på sosiale medier.

Artikkelen fortsetter under to av print-annonsene som har stått på trykk i Stangeavisa:

 

– Vi er alle avhengige av at det går godt i lokalsamfunnet vårt. Når kampanjen trolig fører til mer lokal handel, er det selvsagt bra både for butikkene, kundene og for vår egen avis. Det handler om tryggere arbeidsplasser for alle, sier Lars Kristian Seierstad i Stangeavisa til LLAs idébank. Det er lokalavisa selv som får tak i folk som stiller opp i aviskampanjen. Seierstad legger ikke skjul på at avisa gir en betydelig rabatt på annonsene, men det gjør han med glede, som en del av lokalavisas samfunnsengasjement.

– Hvordan har responsen i næringslivet og blant avisleserne vært?

– Dette engasjerer veldig! Budskapet om «Jæ hændle lokalt i Stange» er blitt noe som folk deler på sosiale medier og som de prater om. Folk blir faktisk litt mer stolte av hjemstedet sitt, sier Seierstad.

#lokalhandelinordfjord

Også Fjordabladet i Nordfjordeid er blant lokalavisene som tar grep i en tid hvor det er viktigere enn noen gang å bruke lokale butikker. Lokalavisa har de siste ukene kjørt kampanjen #lokalhandelinordfjord på nett. Gjennom en karusell som ligger ute på Fjordabladet.no, viser butikker fram tilbudene sine og har lenker til Instagram-poster, Facebooksider eller andre landingssider. Den tekniske løsningen i karusellen er skrudd sammen av Innocode og brukes også av flere andre lokalaviser.

Ingebjørg Nilsen Stokkenes, redaktør og daglig leder i Fjordabladet, forteller:

– Vi har jo i lengre tid sett at andre aviser har samme tilbud og løsning. Da korona-krisen kom og annonsene blei borte, heiv vi oss rundt. Blant annet fikk vi med oss Stadt kommune på laget. Både de og butikkene såg jo at behovet var enda større nå en før.

Nilsen Stokkenes (bildet under) er glad for å bidra til økt oppmerksomhet om lokal handel:

– Dette handler om lokal verdiskapning. Og alt henger sammen. Uten oppegående butikker og næringsliv, er det heller ingen sponsorer til lag og organisasjoner i nærmiljøet.

Også i Ringsaker har lokalavisa, kommunen og næringsforeningen gått sammen om å skape oppmerksomhet om lokal handel. Det samme har lokalaviser gjort i andre deler av Norge. Les mer om det her.