Da Södra varslet at de ville forlate Follafoss på anstendig vis, så markedsmedarbeideren i Lokalavisa Verran-Namdalseid muligheten til å bidra, og samtidig skaffe avisa noen annonsekroner.
– Annonsesalg handler ofte om å se muligheter. Bedriftsnedleggelser er ikke akkurat mulighetenes marked. Men det finnes unntak, mener redaktør Borgar Jønvik.
Redaktøren forteller: «Forrige uke ble Södra Cell Folla – hjørnesteinsbedriften i bygda Follafoss – lagt ned, og rundt 50 mennesker mistet jobben. Samtidig tok 103 års industrihistorie i det lille lokalsamfunnet slutt.
Södra varslet imidlertid at de ville forlate bygda og kommunen på anstendig vis. Her så vår markedsmedarbeider muligheten, og sammen med en historieinteressert fabrikkdirektør ble planene lagt for en annonseserie som startet for 5 uker siden med «Det var en gang …» og som avsluttes i morgen med «Så var eventyret ute …».
Annonsene har vi laget selv, med tekst skrevet av fabrikkdirektøren.
Serien er blitt lagt godt og positivt merke til, også av øvrig næringsliv, som kom på banen og ønsket å takke for samarbeidet. Dette har resultert i ytterligere 6 solgte helsiders annonser til næringsliv og kommune. En god idé har altså gitt oss 11 helsiders annonser.
Som sagt: Det handler om å se muligheter – også der man skulle tro de ikke fantes!»
Se de fem vedlagte annonsene fra Södra, der bedriften forteller sin versjon av historien og hvorfor det ble som det ble. Annonsene har fått en ren og fin stil, og skiller seg litt fra vanlige annonser.