Svelviksposten sliter med synkende papiropplag, men økende nettreff. Derfor inviterte avisa til pizzatreff, for å få lesernes mening om avisa. Resultatet ble blant annet fem nye helårsabonnenter.
(foto: Kent Stian Håkonsen, Svelviksposten)
Redaktør Dag E. Wathne i Svelviksposten inviterte til pizzamøte for å høre hva grasrota mener om lokalavisa si.
– Selv om jeg – etter tre-fire år som pizzakokk på samme sted, i tillegg til redaktørjobben, ikke lenger spiser pizza, så ble det et svært begivenhetsrikt møte. Jeg «dro» historien tilbake til 1863, den gang Anthon Schrøder kom roende fra Holmestrand handelstrykkeri, for å etablere avis i vor smule by, til den situasjonen vi befinner oss i akkurat nå, med synkende papiropplag – men økende netttreff, sier Wathne.
Og det var akkurat dette siste avisa fikk tilbakemeldinger på.
– Leserne våre – enten abonnenter eller nettbrukere – mente vi gav litt for mye av oss selv på nettet. Vi hadde en nedgang i fjor på et 40-talls abonnenter, mens nett-tallet øker. Men det ble en kveld fullt av gode tips, og av 14 til stede noterte vi fem nye helårsabonnement, og pizza koster ikke så mye at dette stod i fare for å gå i minus, forteller redaktøren.
Her er artikkelen som ble laget i forbindelse med pizzatreffet:
Lokalavisa møtte leserne – med pizza og mineralvann:
Mange meninger om “blækka”
Vi får ta det som et tegn på at de fleste er rimelig godt fornøyde med sin lokalavis, at mandagens invitasjon til åpent møte ikke ble overfylt av lesere for å diskutere Svelviks-postens innhold og posisjon.
Kent Stian Håkonsen
redaksjon@svelviksposten.no
At mediebransjen og særlig aviser er inne i en stor omveltningsperiode er det ingen tvil om. Dagens samfunn blir mer og mer elektronisk, og dagsaktuelle nyheter har gått over til å bli gamle etter en time. Svelviksposten har de senere år gått ned i opplagstall, som i for seg ikke skiller seg fra resten av Norge. Mandag inviterte vi våre lesere til Dreggen hvor vi ønsket innspill, skryt og ikke minst hva kan bli bedre på.
– For min del hadde jo vi Svelviksposten her på Dreggen, men vi valgte til slutt å si den opp, ingen gidder jo å betale for noe man ikke får, og selv etter flere runder med klager så ble ikke ting bedre, sa Steen Nilsen.
Og de som hadde møtt opp, nikket seg skjønt enig i den påstanden. Kommer ikke avisen i postkassen torsdag morgen, skal det ikke gå svært lenge før misnøyen blir stor.
– Jeg savner litt mer dybde-saker i avisen, særlig i disse dager med katastrofetall fra Svelvik kommune, sa Else Høyer Tangen.
– Vi har jo lyst til å grave dypere i saker, men det er jo et bemanningsproblem siden det er saker som krever ekstra mye ressurser, svarte redaktør Dag E. Wathne.
Ellers var det gjensidig oppfattelse blant de oppmøtte at vi er kanskje litt for “flinke” på internettet, og at vi kan stramme inn litt der. Vi har en meget populær nettside, men den gir oss så langt ikke mye i inntekt sammenliknet med papirutgaven. Her har vi nå også fått nytt tilbud, hvor man kan abonnere på Svelviksposten som eAvis.
Jan Kjølstad, som var med på oppstarten av Svelviksposten, eller Svelvik Nytt som den het den gang på 1980-tallet, rundet av med en oppfordring:
– Vi som har unger og familie kan kanskje bli enda flinkere til og gi bort abonnement på Svelviksposten i gave, til de utflyttede familiemedlemmer.