Torsdag og fredag arrangerte LLA fotokurs i Palografens lokaler i Bergen. Bruk av bilder på avissider, bladbunad, tekniske tips og behandling av bilder var noe av det som stod på programmet.
Anna Wuttudal (Fjordabladet), Ina Kaldefoss (Tysnes) og Livar Aksnes (Strilen) får opplæring i bruk av blits av BT-fotograf Rune Sævig (midten)
Tips som kan være fine å ta med seg videre i arbeidet med foto (listen er under redigering)
- “Hos oss er det dei beste bileta som skal på trykk på førstesida, det er ikkje saken som styrer”, Vidar Herre, Hordaland.
- Ved dobbelsider: Fint at stoffet passer til saken og at det ikke er flere bildet enn hovedbildet. En god hovedsak med godt stort bilde, er med å løfte de andre mindre sakene opp, ikke motsatt, men temaet bør passe.
- Så ofte ein kan: Bruke tekstelement som ein visuell effekt. Legg ingressen annleis, eksempelvis over bildet.
- Dra ordførerstolen ut foran tinghuset, i stedet for å ta bilde inne på kontoret.
- Kill your darlings (les: bilder)
- Ny kreativ vri? Bruk utstillingsvinduet i butikkene. Still folk i vinduet og ta bilde.
- I enkelte saker må du bare være til stede og følge saken utover kvelden, for du vet ikke hva som skjer. Også følge opp videre (dagen etter/uka/mnd).
- “Eg tar mange bilete med frihand utan å sjå i søkjaren. Opp med handa og kameraet” – Vidar Herre.
- Lang lukkertid og blits skaper stemningsbilder (eksempelvis om du skal ta bilder av folk som klapper i sal)
- Tittelsnikring er også viktig, ikke bare bildene.
- Tenk tittel rett mot bilde.
- Tenk sammenhenger på forsiden, saker som kan dras mot hverandre.
- Ha tydelig fokus på eit hovudbilete (men av og til er det ikkje alltid bileta som treng mest fokus)
- Fotballcup/anna idrettsarrangement: Det er ikkje alltid på banen det skjer, trikset er ofte å snu seg og sjå ein annan veg enn der det foregår.
- Bildemateriale fra svunnen tid: ta samme bilde i dag og sett bildene opp mot hverandre.
- Slektsgranskning: kva med å portrettere slektsgranskaren med eit stort tre bak hovudet på personen?
- Skomaker: portrettèr alle skoene til skomakeren.
- Konsertbilder: Gå bak scenen før og etter konsert og ta bilder. Følg artistene litt utenom scenen.
- Manlger du bildemateriale, lag illustrasjonsbilder selv.
- Ser du at saken du egentlig bare skulle brue kort tid på kan bli noe større, vent med publisering og følg evnt. saken over litt lengre tid (dager/uker/måneder) for å få en bedre sak.
- Det kjedelige kontorbildet går an å gjøre annerledes ved å bruke speilflater m.m., effekt med vindusflater. Bruk speil for å skape avstand.
- Tenk bilde under intervjuet, trenger du sol, bryt av intervjuet om det kommer en liten solgløtt og ta bildene.
- Posering: få folk på gata til å stille opp på bildet om du trenger et spesielt blide, eks. etterligning av et bokomslag (Bobseybarna)
- Todelt bilde, eine farge og andre svart/kvitt.
- Ha fotospalter, særlig under festivaler.
- Panorering: lang lukkertid men raske hendelser. Med litt tele. Horisontalt.
- Fortsett å ta bilder etter at intervjuobjektet tror du er ferdig med å ta bilder, det er ofte da du tar blinkskuddet.
- Rune Sævig tar mange bilder nedenfra og opp, eller ovenfra og ned. Prøv deg fram, du har digitalkamera og kan prøve og feile.
- Det er mange flotte og forskjellige mennesker i lokalavisland. Mange interessante portretter.
- Ofte er bøygen at ein må prøve å involvere seg og ta tak i ting, tenke litt annleis. I noen av sakene er foto viktigst.
- Tips: bruk vidvinkel og gå tettest mulig på. Da får du dybde også.
- Beint eller skeivt bilde? Smak og behag.
- Blits: “For at ikkje blitsen skal bli veldig skjemmende prøver eg å ta blitsen vekk fra kamera”, – Rune Sævig.
- Hjertevarme: De gode reportasjene fra hverdagen. Følg utvalgte personer fra lokalsamfunnet en dag (mye kaffe og vafler men verdt det).
- Av og til er gode bilder bakfra (personen står med ryggen til).
- Ikke slutt etter ett bilde, fortsett, ofte slutter vi å ta bilde for fort og ofte er intervjuobjektet klar for flere bilder.
- Ha en idé om hvilket portrett du vil ta. Det gir deg trygghet når du skal ut.
- Uansett kor lite kontroll du har sjølv så må du late som om du har full kontroll. Viser du at du ikkje har kontroll stivner intervjuobjeket ofte.
- Tenkt utradisjonelt i valg av bilder, overrask.
- Blits: Inne i rom m. lyse vegger, bruk indirekte blits eller softboks.
- Plaststoler, mange plaststoler i de norske hjem, featuresak. ta bilde av plaststoler.
- Legg kamera på bakken og ta bilder.
- Tenk beskjæring, skjær bort distraherende ting, ofte er det ikke så mye som skal til.
- Halvportretter (midje og opp) er det mange av, prøv helfigur.
- Er det nødvendig med bilde til alle sakene?
- Ha kamera rundt halsen, klar til å ta bilder når du intervjuer. Da kan du skyte øyebliksbilder og styrer under oppstilte bilder samtidig som du kan ta notater.
- Bruk vidvinkel på jobb, hele tiden (nesten).
- Håndholdt kamera.
- Ta kommandoen. Drit i at du føler det tar lang tid.
- Man må ikke alltid trykke i farge selv om man har fargesider.
- Ikke samme bildet på framsiden som inne i avisa «det må være mulig å komme tilbake med meir enn ett motiv».
- “Alle lagar sine saker og så skal hovedbiletet avgjerast rett før deadline og då er dei beste bileta låst til saken inne i avisa.”, sagt fra salen.
- Fortelle kva biletet handlar om.
- Sitter på gode bilete – men brukar dei ikkje.
- “En god sak kan bli dårligere av et dårlig bilde”, – Vidar Herre.
Ett av bildene som ble tatt i forbindelse med undervisning under fotokurset. Foto: Dag Einar Hvitsand (Bø Blad)
Fotograf Vidar Herre i Hordaland sammen med Sigbjørn Linga og Katrine Helgheim (begge Hordaland Folkeblad)