Dette er Drømmelokalavisa

Snart får alle LLA-aviser tilsendt Drømmelokalavisa, som for første gang ble presentert på landsmøtet.

Avisvettregel nummer 1: Drøm deg gjerne bort, men meld fra hvor du går

Vi løper mye i norske lokalaviser. Spesielt vi dårlig trente redaktører. Vi har det så travelt. Det er alltid noe vi skulle gjort, ikke sant? Det er møte vi skulle vært på, en basar vi ikke rakk og en reportasjetur som ble prioritert bort. Det var det 244. intervjuet med rådmannen som måtte gjøres, og etterpå var det 5. divisjonskampen, konserten og skoleavslutningen. Og så kjørte jo brannbilen nettopp forbi …
Ikke rart vi ikke har tid til å skrive leder i avisa. Det tar så lang tid å mene noe. Og det skjer så lite å mene noe fornuftig om. Vi har heller ikke tid til å la journalisten skrive en kommentar om siste ukes oppslag. Det går for mange timer. Da henter vi heller inn en kommentar fra rådmannen. Nummer 245. For vi skal jo også skrive om blomsterbutikken som har fått seg nye hyller …
Det du nå holder i hånden er Drømmelokalavisa. Det er fasiten. Lager du denne avisa hver uke, så har du verdens beste lokalavis. I alle fall i Norge. Den i LLA som lager bedre lokalavis enn dette, kan ringe, så skal jeg personlig gå fra Lofoten til din avis, og la meg offentlig piske over ryggen med Vær Varsom-plakaten.
Når jeg tar så store ord i min nordnorske munn, så er det ikke fordi vi i prosjektgruppen er geniale, men fordi vi har fått plukke noe av det beste fra medlemsavisene og satt det sammen til et drømmeprodukt.
Vi har fått i oppdrag av Landslaget for lokalaviser å lage et produkt som kan være til inspirasjon for medlemmene. Vi skal vise hvordan LLA-avisene skal kunne bli 10 prosent bedre.
Jeg må med en gang innrømme at vi ikke har landet på 10 prosent. Vi leverer fra oss et produkt som vil gjøre norske lokalaviser cirka 153,5 prosent bedre, og det tallet er kvalitetssikret av Drillo.
Rent praktisk er Drømmelokalavisa snekret sammen av noe nytt og noe gammelt. Vi har hentet de fleste artiklene fra LLA-aviser, og så har vi satt dem sammen i et nytt produkt. Noen har fått endret layout. Noen har fått nye titler. Noen er tilført momenter som er forbedringer (forhåpentligvis), og noen er brukt stort sett akkurat som de opprinnelig ble presentert i sin avis.
Det er et vesentlig poeng for Drømmelokalavisa å løfte frem følgende mantra: Lokalaviser kan gjøre alt! Absolutt alt!
Denne setningen kan spikres på veggen i alle avishus i LLA-familien. Fordi: Vi sutrer for mye over at vi har for lite penger, for lite annonser, for få journalister og selgere. Drømmelokalavisa viser at dette bare er tull. Vi avisfolk er alt for opptatte av begrensninger.
Bla gjennom dette produktet. Tekst og foto er gjort av travle, underbetalte journalister. Sidene produsert av unge, ivrige designere eller rutinerte typografer, kreativiteten unnfanget i så små redaksjoner at de knapt kan kalles en redaksjon. Tipsene er mottatt på en sen pubtur, sakene skrevet ut på overtid, annonsene solgt på en vill idé etter en improvisert kopp kaffe, født på markedsavdelingens blåtur der de ansatte betaler egenandel.
Kort sagt; artiklene i drømmeavisa er laget på en helt vanlig dag i en helt vanlig avis. MEN (og dette er viktig); noen har bestemt seg. Noen har bestemt seg for å snu opp-ned på problemer.
Noen har satt av tid. Noen har prioritert vekk noe. Noen har tatt seg tid til å se lenger frem enn neste avis.Noen har stilt seg spørsmålet; hvorfor lager vi egentlig denne avisa? Noen har bestemt seg for å koble seg fri fra det såkalte nyhetsbildet.
Noen har drømt seg bort et øyeblikk.
Noen har spurt seg selv eller en aviskollega; hvorfor ikke?
Hvorfor skal ikke vi lage denne saken, selv om det tar to måneder?
Hvorfor skal ikke vi intervjue statsministeren?
Hvorfor skal ikke vi lage DEN annonsekampanjen?
Hvorfor skal vi ikke lage én skikkelig sak, i stedet
for å løpe innom fire arrangementer på tre timer?
Noen har drømt seg bort et øyeblikk – og oppdaget
at alt går an. De drømte seg bort, de fant noe
verdifullt og de meldte fra hvor de gikk.
Leteaksjonen er avblåst.
Drømmeavisa er her.

Et utvalg prisvinnende lokalaviser viste fram sin egen drømmelokalavis på LLAs landsmøte. Gjennom gjenbruk av artikler og bilder som tidligere har stått på trykk i andre aviser i LLA-familien, har drømmelokalavis-gjengen vist hvordan de ser for seg sin ultimate lokalavis. Du finner spennende forslag til faste spalter, gode nyhetssaker, nye vinklinger, gode prioriteringer og tips til abonnements- og annonsesalg. Du kan også bli inspirert av hvordan bildene er brukt til sakene, og hvordan teksten og bildene er prioritert på sidene. Med andre ord: Gjennom Drømmelokalavisa blir du forhåpentligvis inspirert til å tenke både på hvordan form og innhold kan løftest videre også i egen avis.

Drømmelokalavisa er en del av Landslaget for lokalaviser (LLA) sitt Ung & engasjert-arbeid.
Ansvarlig redaktør (og klar til å gå om noen lager en bedre LLA-lokalavis): Edd Meby, Våganavisa. I prosjektgruppen har følgende bidratt: Edd Meby, Våganavisa, Thomas Bruvik og Merethe Lillesand, Kvinnheringen, Morten Aakre og Siv Grethe Bøhn-Pettersen, Dalane Tidende, Gard L. Michaelsen, SortlandsAvisa og Ståle Melhus, Fanaposten.

Avisa har også et spennende innstikk med annonse og hovedreportasje som kun følger med papiravisa. Lyst på en avis? Send gjerne mail: helen@lla.no

Les mer om Drømmelokalavisa her og her

Hva synes du om Drømmelokalavisa? Kom med din mening her