FJELL-LJOM: Bjørn Tore Hindklev, Berit Selboe-Coote, Simen Meisdal og Anita Sivertsgård. Regnskapsfører Kjell Harborg jobber bare en dag i uka og var ikke til stede.
FJELL-LJOM: Bjørn Tore Hindklev, Berit Selboe-Coote, Simen Meisdal og Anita Sivertsgård. Regnskapsfører Kjell Harborg jobber bare en dag i uka og var ikke til stede.

Ukas avis: Fjell-Ljom

Papiravisa er ikke død! 131-åringen Fjell-Ljom vokser seg stadig større.

FJELL-LJOM: Bjørn Tore Hindklev, Berit Selboe-Coote, Simen Meisdal og Anita Sivertsgård. Regnskapsfører Kjell Harborg jobber bare en dag i uka og var ikke til stede.

Papiravisa er ikke død! 131-åringen Fjell-Ljom vokser seg stadig større.

De siste fem årene har Fjell-Ljom økt både annonseprisene og abonnementsprisene kraftig. På samme tid har de tredoblet annonseinntektene, og de får stadig flere abonnenter.

– For oss har det vært en suksesshistorie å satse alt på papiravisa. Når vi lager ei papiravis med godt innhold, vil folk lese og annonsere i avisa, sier redaktør Bjørn Tore Hindklev.

Redaktøren tror at en sterkere satsing på nett ville tatt fokuset bort fra papiravisa. Dessuten er konkurransen sterkere på nett enn på papir. Han påpeker at de flere ganger har vurdert, men slått fra seg, å satse sterkere på nett.

– Når vi har gjort evalueringer i ettertid, har vi hver gang sett at det var riktig av oss å droppe nettsatsing, sier han.

Tar annonsekundene med på kafé
Da Bjørn Tore Hindklev ble ansatt som redaktør for fem år siden, lovet han at avisa skulle få mer bredde og bli mer aktuell og viktig for leserne.

– Men skal vi klare å løfte avisa, må vi også få tips og tilbakemeldinger fra leserne. Sjøl skal vi vise oss mest mulig ute i lokalsamfunnet og delta i det sosiale livet, sa han den gang.

Det innebærer at avisa bruker en del penger på restaurant- og kafébesøk. Både egne møter, kildemøter og møter med annonsekunder blir gjerne tatt over en lunsj.

Noe av det første han gjorde var å legge om den grafiske presentasjonen og doble sidetallet for å få mer plass til både lesestoff og annonser. Annonsene har noen få faste moduler, og blir systematisk plassert på redaksjonell plass, uten tillegg i prisen. De har økt bemanningen for å satse mer på innhold, og alle de fem ansatte har relevant fagutdanning. De endret også på stillingsbeskrivelsene, så de fikk en dedikert annonseselger som kan følge opp kundene regelmessig.

– Da vi skulle ansette en ny journalist, tok vi sjansen på en ung, nyutdanna person utenfra. Det synes jeg absolutt er noe lokalaviser kan satse på. Han kjente ikke lokalmiljøet, men med journalistutdanning har han god journalistisk teft og grundig kildejobbing, sier redaktøren.

Samtidig kan det være en utfordring å komme utenfra til et samfunn preget av industri og gruvedrift.

– Her må vi ikke være for formelle. Dialogen er ofte knallhard her, sier Bjørn Tore.

Han er opptatt av å lage en lokalavis som tar ansvar.

– Vi er ekstremt på i forhold til samfunnsoppdraget. Vi stiller kritiske spørsmål til kommunestyret og næringslivet, og har fått tilbakemeldinger om at det er viktig for leserne, sier han.

Tidligere i år, da det viste seg at kommuneledelsen prøver å kneble de ansatte, gikk Fjell-Ljom grundig inn i saken.

Da Røros havnet på Robek-lista laget Fjell-Ljom kritiske saker om kommuneøkonomien, og laget blant annet sitt eget alternative budsjett.

Fjell-Ljom lager regelmessig næringsstoff der de presenterer lokale bedrifter. Da ser de også på økonomien og vurderer hvor lenge bedriftene kan regne med å overleve. Dybde- eller portrettintervju kan også få plass under næringsparaplyen:

Mange stemmer
Da Bjørn Tore ble redaktør sa han også at han ønsket å trekke enda flere stemmer fra lokalmiljøet inn i avisa. Allerede før han var blitt redaktør, begynte han å spørre kontaktene sine i lokalmiljøet om de ville bidra til dette ved å skrive i avisa.

– Jeg spurte 45-50 stykker. Lokalpolitikere, næringsdrivende, sognepresten. Jeg sa at om de bidro, skulle de få komme på det legendariske julebordet til Fjell-Ljom. Da de kom på julebordet året etter, måtte jeg innrømme at Fjell-Ljom aldri hadde hatt julebord før.

Ved å oppfordre folk til å skrive kronikker til avisa, fikk han inn flere stemmer og synspunkter. Han tror også at skribentene fikk en sterkere følelse av eierskap til avisa.

Fjell-Ljom har vært Rørosingenes røst i 130 år. Avisa er delvis eid av Amedia-avisa Arbeidets Rett, delvis av en rekke lokale småaksjonærer.

– Leserne ser at pengene vi tjener går tilbake til å lage bedre avis. Det tror jeg har betydning for dem, sier redaktøren.

Fjell-Ljom presenterer også utflyttere, noe som kan være populært småstoff:

Fjell-Ljoms forsider skiller seg litt ut blant andre aviser. Det er også målet, forteller Bjørn Tore.

– Vi vil vise på forsida at det er mye interessant innhold i avisa, at folk kan bruke Fjell-Ljom til å få oversikt over det som har skjedd siste uke, og over det som skal skje. Derfor har vi ofte mange henvisninger. Men vi er opptatt av å variere og vil ikke bli for forutsigbare, sier han.

Fjell-Ljom er også flinke til å vise fram svært mange ansikter på forsidene. Her er noen eksempler på Fjell-Ljoms forsider:

Fjell-Ljom er lokalavis for Røros. Avisa kommer ut som papiravis hver torsdag. Avisa har en enkel nettside med smakebiter på innholdet i papiravisa. Avisa har fem ansatte. Bjørn Tore Hindklev er redaktør og daglig leder.

Avisa hadde i 2016 et godkjent opplag på 2483 og omsatte for over 3,8 millioner kroner.

Første nummer av avisa kom ut i januar 1886. Fjell-Ljoms tidligere lokaler er i dag et pressemuseum.