TOK AV I SOSIALE MEDIER: Saken om rusavhengige Iris (44) som gikk fra magasinsalg på gaten til fast jobb hos bladgiganten Narvesen.

Saken leserne elsket: Rusavhengige Iris gikk fra magasinsalg på gaten til fast jobb hos Narvesen

Bygdanytts sak om Iris Beate Glesnes var landets mest delte sak i sosiale medier på publiseringsdatoen. Saken ble delt 10.145 ganger på én kveld.

Flere lesere hadde kontaktet Bygdanytt og bedt de om å skrive om damen, som ofte sto utenfor kjøpesenteret og solgte gatemagasinet Megafon. Da hun fikk fast jobb hos Narvesen, var det en gyllen mulighet til å fortelle om vendingene i livet til Iris. 

Vi spurte redaktør Eirik Langeland Fjeld om han har reflektert over hvorfor denne saken traff så mange. Her er hans svar:

– Først og fremst handler sakene om en tøff dame som hadde store problemer, og som klarte å ta tak i dem og få livet over på et annet spor. Hun har vært svært synlig i lokalmiljøet både da hun var aktiv rusavhengig og etter at hun kom seg videre i livet. Saker som får leseren til å føle noe, hevder seg ofte godt i sosiale medier. Denne saken er på ett nivå en rørende suksesshistorie. Den får nok mange til å føle på seier og fremgang. Den er også oppsiktsvekkende, kanskje spesielt på grunn av bildet der både sykdommen og endringen er synlig med det blotte øyet. Det er en tendens at vi vil vise hvem vi er gjennom det vi deler på Facebook, og i det perspektivet er dette en svært delbar sak: Se, jeg liker at det går bra med folk!

Senere skrev Bygdanytt om broren til Iris, som hadde regnet med at søsteren kom til å dø. Han hadde skrevet en tekst som han skulle lese opp i begravelsen hennes. Nå er teksten blitt en sang.

SANG: Broren hadde planlagt å lese opp teksten i Iris' begravelse. I stedet ble det en sang publisert på Bygdanytts nettsider.

SANG: Broren hadde planlagt å spille sangen i Iris’ begravelse.