Eidsvoll Ullensaker Blads medarbeidere: Bjørn Inge Salberg Rødfoss, Stine Strandhaug, Øyvind Holm Lønberg, Tina Alkvist, Magnus Molstad Olsen, Anja Kongelf, Christina Bredesen Eriksen, Veronika Sletta, Martin Benedikt Sjue og Tina Fernås Berger. Thomas Hansen og Magnar Haraldsen var ikke til stede da bildet ble tatt.
Eidsvoll Ullensaker Blads medarbeidere: Bjørn Inge Salberg Rødfoss, Stine Strandhaug, Øyvind Holm Lønberg, Tina Alkvist, Magnus Molstad Olsen, Anja Kongelf, Christina Bredesen Eriksen, Veronika Sletta, Martin Benedikt Sjue og Tina Fernås Berger. Thomas Hansen og Magnar Haraldsen var ikke til stede da bildet ble tatt. FOTO: Erik Øsmundset

Slik øker lokalavisene opplaget

LLAs medlemsaviser øker fortsatt opplaget. Eidsvoll Ullensaker Blad øker mest, med 800 nye abonnenter. Avisa Lofoten har størst prosentvis økning: 46 %. Les hvordan de to opplagsvinnerne har jobbet for å styrke opplaget.

Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) legger fram nye opplagstall for avisbransjen i dag torsdag.

LLAs over 100 medlemsaviser øker totalopplaget med 1687, en økning på 0,5 prosent. Som ved forrige telling, går omtrent halvparten av LLAs lokalaviser litt fram, den andre halvparten litt tilbake – når vi nå sammenligner netto opplagstall for andre halvår 2022 med andre halvår året før. Den stabile trenden for lokalavisene strekker seg over lang tid.

LLAs generalsekretær Tomas Bruvik er godt fornøyd med de ferske opplagstallene.

– Folk lever jo livet sitt lokalt og lokalavisene lager god og viktig journalistikk fra bygder, tettsteder og bydeler landet rundt. Avisene våre følger folk fra vugge til grav. Underveis løfter vi fram relevante nyheter, kultur, idrett, næringsliv og ikke minst det flotte lag- og organisasjonslivet, sier Bruvik.

Økte med 800

Eidsvoll Ullensaker Blad er opplagsvinneren blant LLAs lokalaviser. Avisas netto-opplag er nå 7255, en økning på 800! Avisas redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss kommenterer den flotte veksten slik:

– Eidsvoll Ullensaker Blad har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene. Vi har hatt stort fokus på digitalt først, og dette har vært svært viktig for den veksten vi ser i dag. Opplagstallene er for oss en fin og viktig løypemelding på den jobben som gjøres av alle på huset hver eneste dag. Det siste året ser vi at avisa har økt andelen digitale abonnenter med over 31 prosent, og de siste fem årene er abonnementstallet vårt økt med 19 prosent totalt sett, sier Rødfoss.

Den originale journalistikken treffer best

Rødfoss mener det ligger flere suksesskriterier bak opplagsløftet. Han roser medarbeiderne som  har jobbet hardt mot klare målsettinger over tid. Han er også fornøyd med analyseverktøyet som de har fått tilgang på gjennom Amedia-samarbeidet.

– Vi ser hvilke saker som treffer best og engasjerer mest hos leserne. Dette gjør oss trygge på valgene vi gjør i hverdagen, og heldigvis ser vi at det er den originale journalistikken som treffer aller best. Det er med andre ord gravingen og sakene folk ikke får lest noe annet sted, som troner øverst på hva vi prioriterer redaksjonelt, sier han.

Han understreker at avisa ikke er i mål, og at jobben de har gjort ikke er noen fasit.

– Vi vet at det svinger i bransjen og at mange aviser nå er inne i en krevende tid. Dette sørger i hvert fall for å holde oss framme i skoa og skjerpet og bidrar til at vi blir omstillingsdyktige. Den viktigste jobben vi skal gjøre i årene som kommer er å fenge nye lesere – framtidas abonnenter – i yngre aldersgrupper. Dette er en stor og viktig oppgave for å lykkes i årene som kommer, sier han.

Økte med 46 prosent

Avisa Lofoten har økt opplaget med hele 46 prosent, fra 834 til 1217.

– Det har vært viktig å nå tersklene for pressestøtteordningen, og nå er vi tilbake der, sier en fornøyd daglig leder og aviseier Robin Røkke.

Prosjektleder og markedsansvarlig Lisa Alvestad i Avisa Lofoten og mentor Espen Egil Hansen deltok på LLAs Lokal & digital-konferanse i 2021 for å fortelle om prosjektet.

I 2021 var Avisa Lofoten del av del av Facebook Accelerator, Facebooks program for å styrke lokalmedier i Norge Med Espen Egil Hansen som mentor gjorde de en stor innsats for å få flere abonnenter til den vesle avisa. Siden har prosjektleder og markedsansvarlig Lisa Alvestad fortsatt markedsarbeidet, og de har høstet frukter av prosjektet i form av kraftig prosentvis økning.

Les mer om dette prosjektet hos Medier24.

Nå er planen å løfte det redaksjonelle produktet, for å holde på abonnentene, sier Røkke.

– Vi har hatt en del frafall av abonnenter i perioder der vi har hatt mindre stoff. Vi har ikke hatt så mange hender som vi skulle ønske, men den siste tida har vi styrket staben betraktelig, sier han.

Christina Campo tok over som redaktør rett etter nyttår, avisa har nettopp ansatt en ny journalist, og de har sikret seg to sommervikarer.

– Derfor er jeg optimistisk for framtida til Avisa Lofoten, sier Robin Røkke.

Hallingdølen (+ 539), Sandnesposten (+539), MittKongsvinger (+ 465) og Meråkerposten (+ 453) er blant de andre lokalavisene som gjør det veldig godt det siste året. LLAs aviser har nå et totalopplag på 369.135.

Her finner du hele oversikten over avisenes opplagstall.