Frostingen

Ukas avis: Frostingen

Å ta til seg en ekstra kommune ble en suksess for Frostingen, som de siste årene har vært lokalavisa for Frosta og Åsen.

FROSTINGEN: Redaktør Janne Hopmo, journalist Sigfrid Hagerup, grafiker Kristin S. Christiansen, journalist Anders Vinje, annonseansvarlig Irene Røkke.

Å ta til seg en ekstra kommune ble en suksess for Frostingen, som de siste årene har vært lokalavisa for Frosta og Åsen.

– Vi er veldig prega av å være ei landbruksbygd. Det lille som finnes av industri her, er også landbruksrelatert, forteller redaktør Janne Hopmo om Frosta i Nord-Trøndelag.

Dette preger naturlig nok Frostingen, som skriver mye om jordbruk og mat. Politikken handler også ofte om landbruksinteresser. I fjor sommer dro Frostingen i gang en serie som fikk navnet «Det grønne gullet», der de blant annet skrev om verdiskapning i landbruket og hvordan det er å jobbe som bonde.

Frostingens serie om det grønne gullet som er så viktig for bygda.

Frostinger og åsbygg er ikke bare fastboende. Frosta er ei halvøy og Åsen har mange kriker og kroker, begge stedene er attraktive for trondheimere som ønsker seg hytte ved sjøen, og Frosta har sju campingplasser. Slikt blir det mange deltidsfrostinger og deltidsåsbygg av.

Frostingen skriver mye om landbruk, som er en svært viktig næring i området.

Bygget opp igjen avisa fra bunn
Foruten landbruket er det i Frostingens dekningsområde to Extra-butikker, en Kiwi, tre nisjebutikker, tre frisører, flere store gartneri og noen snekkerfirma. Ellers er pleie og omsorg og skolen store arbeidsplasser. Problemet er at det ikke er flust av lokale annonsører. Mange av innbyggerne pendler til og handler i Trondheim, Levanger, Stjørdal eller Steinkjer, men det er ikke like lett å få annonsører fra disse kommunene.

– Vi prøver, men de presser oss veldig på pris. Vi representerer jo ikke et stort marked for dem, forklarer annonseansvarlig Irene Røkke.

Likevel går det bra for de to nøkterne damene som tidlig på 2000-tallet startet opp igjen Frostingen, etter at avisa med historie tilbake til 1919 hadde slått seg konkurs.

– Vi kom uten aviserfaring og har bygd opp avisa etter beste evne, sier Janne.

De fikk også en grafiker med på laget, og i mange år klarte de tre seg med hjelp av frilansere. Grafikeren, i tillegg til å brekke avisa, lager bilreklame, årsmeldinger, plakater, klistremerker, vinetiketter og andre trykksaker. Frostingen samarbeider med trykkeri, så kundene ikke behøver å forholde seg til noen flere.

Frostingen lager også vinetiketter for bedrifter som vil ha et personlig preg på julegavene.

Utvidet staben og dekningsområdet
Mye har forandret seg i Frostingen de siste årene. I starten gikk de aldri over åtte sider, nå er de aldri under 20. De har en aktiv nettside, selv om de synes det er utfordrende å finne gode løsninger for en liten, uavhengig avis. De siste årene har de hatt to journalister i 80 prosent i tillegg til Janne Hopmo som skriver mye selv.

– Vi er nok egentlig en journalist for mye, men jeg går av om et par år og kommer nok til å fortsette kun som frilanser. Vi tror det er en fordel å være en ekstra i en overgangsfase, sier Janne.

I mellomtiden har de mulighet til å bruke ekstra mye ressurser på utvalgte saker. Som da kronprinsparet kom på besøk, og de sendte to journalister med bussen til slektsgården der det var folkefest, mens Irene Røkke kastet seg på sykkelen sammen med skoleelever som skulle sykle for å treffe de prominente gjestene. Hun filmet sykkelturen med mobil.

De utvidet staben samtidig som de ble lokalavis for nabobygda Åsen i tillegg til Frosta. De hadde allerede fulldistribusjon i Åsen seks ganger i året, men nå begynte de å dekke bygda i hver avis. De to journalistene deler på å dekke Åsen, og de har åpent avdelingskontor der to dager i uka. Målet var å øke opplaget. Frostingen hadde tidligere vært opplagsvinner, men nå følte de at de stanget hodet i taket.

– Det var veldig spennende å gå inn i et nytt område. Det var en kamp for å få dem til å abonnere på en avis de ikke var kjent med. Vi sto på stand og markedsførte oss på deres plattformer på nett. Nå har vi 51,5 prosent dekning i Åsen, og prøver fortsatt å øke opplaget, forteller Irene.

Frostingen holder blant annet på å forberede en ringerunde for å prøve å hanke inn flere abonnenter.

Den lille staben, der alle er avhengige av alle, kan skryte av et godt arbeidsmiljø med lite sykefravær. De har funnet ut at humor er den beste medisin.

Lokalavisredaktøren er potet, og fungerer som frisør for nonnene på det lokale klosteret. Rett som det er kommer nonnene innom redaksjonslokalene om de trenger en ekstra klipp.

Frostingen er lokalavis for Frosta kommune og tettstedet Åsen i Levanger kommune. Frostingen er lokaleid, med kommunen og Coop som de største eierne.

Godkjent opplag: 1688.

Nettside: www.frostingen.no

Ansatte: Redaktør Janne Hopmo, annonseansvarlig Irene Røkke, journalist Anders Vinje, journalist Sigfrid Hagerup, grafiker Kristin S. Christiansen.