ANNONSERER ARRANGEMENT: Etableringen av Hallingbillett har gitt økt salg av kulturannonser til Hallingdølen.
ANNONSERER ARRANGEMENT: Etableringen av Hallingbillett har gitt økt salg av kulturannonser til Hallingdølen.

Egen billettportal gir nye inntekter

Hallingdølen har etablert en egen billettportal for Hallingdal. Avisa vant LLAs markedspris 2015 for Hallingbillett.no.

Hallingbillett.no er gratis å bruke for arrangører. Det er imidlertid et billettgebyr, som varierer fra 15 til 50 kroner per billett. Dette legger arrangøren oppå billettprisen. Slik kan store og små arrangører forhåndsselge billetter på en proff måte.

Når publikum kjøper en billett, får de en e-post med en billett de kan skrive ut. De kan også hente billetten ved å logge inn på nettsiden eller på Hallingbillett-appen. I tillegg har Hallingdølen og Hallingbillett.no utviklet et system for billettsalg i døra. Dette gir arrangøren både et kassasystem og en adgangskontroll med håndskanning av billetter i døra.

Hallingdølen sitter igjen med 50 prosent av billettgebyret. Resten går til utvikleren som har bygget og drifter Hallingbillett.no. Billettgebyrene er en ny, hyggelig og ikke minst langvarig inntektsstrøm for Hallingdølen, men er ikke alene årsaken til at de etablerte Hallingbillett.no. Med Hallingbillett.no ønsker Hallingdølen å bli enda mer relevant for annonsørene og knytte de tettere til seg. Det har allerede vist seg at billettportalen fører til at eksisterende kunder øker annonseringen i Hallingdølen.

Hallingbillett.no er ikke en selvbetjent billettportal. Å få en oppføring der, krever at arrangøren kontakter Hallingdølen. De får en gratis oppføring i Hallingbillet.no, og annonsekonsulent vil også tilby arrangøren en tradisjonell annonse på nett eller papir, og markedsføring i en karusell på toppen av Hallingbillett.no og som skyskraperannonsen på Hallingbillett.no. Hver tirsdag kjører Hallingdølen en helsides annonse der de profilerer kommende arrangement. Kun de som annonserer hos Hallingdølen får være med på helsiden. De som kjøper annonse blir også profilert på Facebook og i nyhetsbrev på e-post. Det er også mulig å annonsere på billettene som publikum skriver ut.

Hallingdølen vant LLAs markedspris 2015 for Hallingbillett.no. Juryen skriver:

Gjennom Hallingbillett.no viser Hallingdølen at lokalavisene kan vere kreative, skape nye inntekter, og tilby kundane og lokalmiljøet nye, gode og nyttige tenester. Hallingbillett.no byggjer også lojalitet mellom lokalavisa, kulturarrangørar og andre annonsekundar. Slik blir Hallingdølen enda meir relevant for annonsørane. Juryen trur dessutan at Hallingdølens portal kan adopterast av andre lokalaviser i Norge.

For sitt kreative og nyskapande arbeid fortener Hallingdølen LLAs marknadspris for 2015.