Programmatisk annonsesalg

Slik lykkes avisene med programmatisk annonsesalg

LLA og MBL tilbyr tre nye dagskurs i programmatisk annonsesalg til høsten. Du kan velge ett av følgende kurs:

Gardermoen/Oslo, fredag 13. september, klokka 09.30 til ca kl 15.00

Flesland/Bergen, torsdag 17. oktober, klokka 10.00 til ca kl 15.30 (i forkant av LLAs Lokal & digital-konferanse)

Trondheim, fredag 15. november, klokka 09.30 til ca kl 15.00 (dagen etter NxtMedia-konferansen)

Kurset er gratis for medlemmer av LLA og MBL, og passer for aviser som ønsker å få en innføring i det programmatiske landskapet, og finne ut hvor dere selv potensielt kan øke annonseinntekter.

Under tittelen «Slik lykkes medier med programmatisk annonsesalg» vil dagen inneholde følgende:

  • Hvordan programmatisk og native annonsesalg fungerer
  • Oversikt over aktører i et programmatisk økosystem, deres forretningsmodeller og pengeflyten
  • Systemer og plattformer og hvordan de jobber sammen, fra annonsør til medie
  • Hvordan velge en riktig salgsplattform (SSP) og deres fordeler og ulemper
  • Oversikt over det norske markedet, hvilke plattformer som er mest brukt i Norge og hvorfor
  • Forskjellige metoder for å selge programmatisk: direkte, deal, åpen børs, guaranteed osv
  • Hvordan kapitalisere på brukerinformasjonen som et medie/ mediehus besitter
  • Hvordan strategisk jobbe med å øke viewability
  • Oppsett av kampanjer i flere DSPer (kjøpsplattformer) +  case
  • Gjennomgang av hvordan man setter en pris strategi per plassering og format
  • 7 konkrete tips til hvordan du skal lykkes med automatisert annonsesalg
  • 5 teknologier du bør vite om som kan drive inntekt

Det er Arthur Pogosov og Petter Hansen fra Oslo Tech som har det faglige ansvaret for kurset. Arthur og Petter (bildet over) hadde et tilsvarende kurs for LLA- og MBL-aviser før sommeren og fikk da veldig gode evalueringer. Nå kjører vi altså tre nye runder av det samme grunnleggende kurset.

Tilleggsrapporter:

Deltakerne må selv dekke reisekostnadene, men selve kurset er kostnadsfritt. Deltakerne vil i tillegg få mulighet til å kjøpe rapporter, inklusive analyser av eget nettsted.

Rapporten vil inneholde tall og statistikk for bransjen generelt, samt oversikt over hvordan eget nettsted ligger an i forhold til andre medier, og potensielle forbedringsområder.

Tallene hentes fra flere DSPer (kjøpsplattformer). Kjøp av rapporter er valgfritt, og pris vil være på mellom kr. 7 490 og 14 900 avhengig av innhold.

Hvert kurs har maks 20-30 plasser. Du melder deg på via denne påmeldingslinken.

Hjertelig velkommen til Gardermoen, Flesland eller Trondheim.