Selvbetjente løsninger for annonsører kan føre til mer annonsering fra små og mellomstore bedrifter. Mange av disse velger i dag å annonsere på Facebook. Ved å tilby like enkle løsninger på en mer relevant plattform lokalt, tror LLA at lokalavisene kan ta tilbake en del av dette markedet. Derfor tester vi nå nye løsninger i noen av LLA-avisene.
Gjør alt selv
Fjell-Ljom er først ute med å prøve Adnuntius sin løsning.
– Vi har veldig tro på dette, sier redaktør og daglig leder Nils Kåre Nesvold.
– Håpet er at det kan gi oss økt salg. Vi håper å få med oss lag, foreninger og bedrifter som ønsker å annonsere med digitale kampanjer der de kan gjøre alt selv, og samtidig ha full oversikt over kostnader og treff, sier han.
Løsningen skal være enkel og intuitiv, og kundene kan laste opp eget annonsemateriell, lage annonsen, bestemme budsjett og betale selv. Nå annonsen er publisert, kan de følge med på utviklingen og gjøre endringer om de vil. De skal også kunne gjenbruke tidligere kampanjer med ett klikk.
Sømløst
Salgskonsulent Eva Haukdal forteller at implementeringen av nettløsningen har gått bortimot sømløst.
– Nå gleder jeg meg til å komme ordentlig i gang og få det under huden, sier hun.
Foreløpig har hun kunder som har registrert seg og sett på løsningen, men ikke tatt det i bruk.
– Å sette opp en annonse er gjort på en-to-tre for kunden, det som tar tid er å få dem til å ta løsningen i bruk, sier hun.
Hun er innstilt på at det i starten vil kreve en del oppfølging. Hun har planer om å oppsøke kunder for å forsøke å få dem til å benytte seg av det nye tilbudet.