Denne uka dro to av journalistene i Saltenposten ut for å lage gladsaker fra nordre Sørfold. Med to avtaler og nok tid og rom til flere tilfeldige menneskemøter klarte de å hanke inn nok stoff til en rekke saker fra området.
Saltenposten har delt dekningsområdet inn i ni mindre områder som de skal besøke på denne måten i løpet av ni uker. Oppskrifta er fjorårets suksesserie Indre Salten rundt. I fjor hadde de bilder av 165 ulike personer i serien, og de aller fleste var nye ansikter i avisa.
– Noe av det artige er å ta ting litt på sparket, og se hva vi treffer på. Litt av tanken er å få nye fjes i avisa, sier journalist Eva Salhus Winther.
Viser også fram seg selv
De to forhåndsavtalte besøkene denne uka var i en skog der to privatpersoner har laget en utstilling med artige figurer, og en nærbutikk som har fått nye eiere. I tillegg møtte de blant annet et svensk par med en fantastisk historie om hvorfor de var i nordre Sørfold.
Kritiske artikler passer ikke inn i konseptet Indre Salten rundt. Det har derimot ikke vært vanskelig å finne gode historier.
– De fleste har jo en historie. Det kan være alt fra noen med fantastisk hage til et besøk hos en bedrift. Vi lager også enquete, sier Winther.
I tillegg til reportasjebilder tar de bilder av hverandre. Hver tur ender i en bildeserie, en video, flere nettsaker og flere dobbeltsider med reportasjer i papiravisa.
Positivt for arbeidsmiljøet å jobbe sammen
Mange av fjorårets saker var godt lest, og prosjektet ga nye abonnenter og positive tilbakemeldinger.
I tillegg opplevde journalistene både nytte og glede av å være to på tur sammen. Ellers er de bare ute på jobb sammen helt unntaksvis.
– Vi blir mer kreative og kanskje litt tøffere når vi er flere, sier Winther.
Hun legger til at det også var positiv for det sosiale miljøet på arbeidsplassen at de fikk denne muligheten til å bli bedre kjent med hverandre. De passer på at alle får dratt ut sammen i ulike konstellasjoner, også ferievikarene.
Økte annonsesalget
I de samme ukene redaksjonen har fokus på et bestemt område, har markedsavdelingen også ekstra fokus på næringslivet der. De jobber systematisk med å kontakte bedrifter i området. I fjor opplevde de at det var tydelig lettere å selge annonser når kundene hørte at de skulle ha redaksjonelt stoff derfra også.
Mye på grunn av Indre Salten Rundt-prosjektet hadde Saltenposten mye bedre inntekt på annonser i juli 2021 enn tidligere år.
Her finner du noen av sakene fra i fjor:
Erik (77) har vært på Øyra i 44 år
Heidi og Runes feriested har en mørk forhistorie
Sjokkert over å kjenne på en lykke som bonde