De «andre» sosiale mediene

Sosiale medier er veldig mye mer enn Facebook og Instagram. Her får du en oversikt over noen av de andre kanalen som vi kanskje ikke snakker like mye om i hverdagen.

Kine Myrvold i Sosialsone (bildet) gitt oss mange tips om hvordan lokalavisene kan bruke særlig Facebook og Instagram for å få større oppmerksomhet om egne saker. Vi har også laget flere lyd- og bildeinnslag for at markedsmedarbeiderne i lokalavisene skal kunne være bedre rådgivere og samtalepartnere for lokale annonsører. Vi avrunder Kine Myrvolds serie i år med denne artikkelen om de «andre» sosiale mediene:

Som oftest er det Facebook og Instagram vi trekker frem når vi skal legge ut eget innhold på sosiale medier eller hjelpe lokale annonsører med hele markedsføringspakken. Men det er også andre muligheter! Kanskje kan det være nyttig for butikken på hjørnet å prøve seg på YouTube? Eller bør dere som jobber i lokalavisene rundt i landet bruke Snapchat for å nå ut til unge lesere?

Her får du en oversikt over noen av de sosiale mediene vi ikke snakker om like ofte som Facebook og Instagram – sammen med litt statistikk om de ulike mediene. Kilde til tallene er Ipsos some tracker ´Q1 20. Ipsos kommer med nye tall i etterkant av hvert kvartal.

Snapchat:

  • 2 657 000 over 18 år i Norge har profil på Snapchat.
  • Det er en størst andel som har profil i alderen 18-29 år (83 prosent), deretter følger 30-39 år (78 prosent), 40-59 år (63 prosent) og 60+ år (40 prosent).
  • 70 prosent av de som har profil på Snapchat er innom daglig.
  • Snapchat er det 2. største sosiale mediet i Norge, etter Facebook.

Det tar mye tid å bygge opp en egen kanal på Snapchat, enten det er avisa som ønsker det eller butikken på hjørnet. Mange aviser har prøvd det ut for å nå ut til litt yngre lesere, men ettersom dere er avhengig av at folk følger dere for å faktisk se videoene, vil man sannsynligvis få mindre igjen for det enn tiden dere legger ned i å oppdatere kanalen. Det som derimot kan være effektivt, både for kunder og avisa, er å teste ut de ulike annonseringsmulighetene som finnes på Snapchat. De kan du lese mer om her.

LinkedIn:

  • 1 234 000 over 18 år i Norge har profil på LinkedIn. Det vil si 29 prosent.
  • Aldersgruppene 30-39 år og 40-59 år representerer de som har en størst andel av profilene.
  • Det er en overvekt av menn som har profil. I alt er det 58 prosent menn og 42 prosent kvinner.
  • De fleste brukerne er innom månedlig eller sjeldnere.

LinkedIn er mest effektivt for de som driver B2B-markedsføring. Nettopp fordi folk er sjeldnere pålogget her enn på for eksempel Facebook, så stilles det ikke så høye krav til hyppig publisering av innhold. LinkedIn har også gode annonseringsmuligheter, som du kan prøve deg frem med.

YouTube:

  • YouTube skiller mellom de som har profil og de som er brukere av kanalen. Folk kan fint ha sett en YouTube-video uten å ha profil selv. 1 785 000 nordmenn over 18 år har profil, men 3 149 000 bruker kanalen månedlig eller oftere.
  • Ipsos sin statistikk sier at i aldersgruppen 18-29 år har 7 av 10 profil på YouTube. 1 av 2 i samme aldersgruppe er innom daglig.

For veldig mange bedrifter er YouTube en kanal der de legger videoer som kan embeddes videre på eksempelvis nettsiden sin. Altså som en slags mellomstasjon. Samtidig er det veldig mange influencere som har fått veldig mange følgere til sine YouTube-kanaler. Den yngre målgruppen bruker YouTube mye flittigere enn den eldre generasjonen, så det kan være verdt å prøve seg frem med en egen kanal der dersom avisa har en ung målgruppe. YouTube eies av Google, så annonsering på kanalen foregår gjennom Google sitt annonseunivers.

Pinterest:

  • 1 074 000 nordmenn over 18 år har profil på Pinterest. Det vil si 25 prosent.
  • Det er en stor overvekt kvinner som har profil. Hele 73 prosent kvinner og 27 prosent menn.
  • Det er størst andel som har profil blant aldersgruppen 18-29 år. Deretter følger 30-39 år.
  • De aller fleste er inne på Pinterest månedlig eller sjeldnere. Kun 26 prosent er innom ukentlig.

Pinterest er en kanal der du kan få inspirasjon. For eksempel til «gjør-det-selv»-prosjekter (DIY), bryllupsting, tatoveringer, ny hårsveis osv. Kanalen er ikke veldig stor i Norge, og er lite brukt blant bedrifter og annonsører.

TikTok:

  • Vi har per nå ikke tall på hvor mange som har profil på TikTok over 18 år i Norge, men vi vet at dette sosiale mediet er aller størst i den yngste aldersgruppen.
  • Ifølge en rapport fra Medietilsynet om barn og ungdoms bruk av sosiale medier, bruker 65 prosent mellom 9 og 18 år TikTok.
  • Den samme statistikken som over sier at TikTok er aller mest utbredt i alderen 13-16 år, der hele 70 prosent bruker tjenesten.

TikTok er en kanal som er det er verdt å holde øynene åpne for fremover. Som flere av de andre kanalene jeg har nevnt, så kan det være litt vanskelig å bygge opp en egen kanal på TikTok for bedrifter, men det kan absolutt være verdt et forsøk for å nå de yngre. Det gjelder både for dere som jobber i redaksjonen og kundene dere i markedsavdelingene jobber med. Ofte er det ulike utfordringer eller danser som tar av på TikTok, så det gjelder å henge med på hva som er trenden på kanalen.

Merk at TikTok er omdiskutert, blant annet har alle ansatte i SVT, i følge Medier24, fått beskjed om å slette den kinesiske appen fra mobilene sine. Også Schibsted fraråder sine ansatte om å bruke appen. Se mer her i Medier24.no.

Fikk du ikke med deg Kine Myrvolds om lyd, bilder og sosiale medier før sommeren? Klikk her for å få opp alt vi har lagt ut det siste halve året.

Sammen med NRK og Senter for undersøkende journalistikk (Sujo) hadde LLA i vår også ukentlige nettkurs for redaksjonelle medarbeidere. Klikk her for å få en repetisjon.