Lokalaviser er selvsagt avhengig av annonseinntekter fra det lokale næringslivet. Derfor kan det være vanskelig å si nei når lokale butikker eller bedrifter ønsker omtale. Redaktør Arne Frøkedal i Grannar gir deg tips til god næringslivsjournalistikk.
Det er stor forskjell på hva som skrives av “næringslivsjournalistikk” i de ulike avisredaksjonene. Noen omtaler det meste, alt fra utvidelser av butikklokaler til nye produkter og gode tilbud. Andre er mer restriktive, og reagerer ikke på slike henvendelser med mindre det journalistiske poenget kan forsvares.
Reaktør Arne Frøkedal i Grannar har tidligere jobbet 15 år med næringslivssaker i Haugesunds Avis. I dette arbeidet har Frøkedal brukt Brønnøysundregisteret (enhetssregisteret), SSB, Bizweb og betalingstjenester som Creditinform for å sjekke selskap (betalingsmerknader osv.) og for å få oversikt. Redaktøren kommer med følgende råd til lokalavsiene:
– Skaff deg alltid oversikt før du kaster deg på en sak. I Brønnøysundregisteret får du gratis tilgang til grunnlagsmateriale for saker, som for eksempel nye foretak og konkurser på kommunebasis. De årlige regnskapene kan også være et godt utgangspunkt for en artikkel, fordi du da har en tilleggskilde som er revisorsikret, pluss at du får årsmelding. Notene kan også være nyttige å lese. Et komplett regnskap koster bare en femtilapp, og er som regel en god investering. Da kan du lage tabeller med for eksempel nøkkeltall for de to siste årene. I Brønnøysundregisterne får du også tilgang til endringer i aksjeselskaper som for eksempel styre, revisor og aksjekapital.
– Hender det at Grannar får telefoner fra folk i næringslivet som ønsker omtale?
– Ja, det hender, men vi vurderer nøye om det er en interessant nyhet for leserne, eller om det er ren PR bedriften er ute etter. Når en bedrift ringer og ber om omtale, bør varselklokkene ringe. Er bedriften ille ute?
– Er for eksempel en lokal butikk som utvider lokalene sine, eller enn privat bedrift som kan tilby et nytt produkt til kundene sine, interessant å skrive om for Grannar?
– Nei, det er som hovedregel ingen nyhet for vår avis. En bedrift eller butikk som flytter til nye lokaler, er kanskje en undersak. Å skrive om bedrifter fordi de tilbyr nye produkter, kan være interessant dersom de nye produktene er med på å sikre livsgrunnlaget til bedriften.