Morsom statistikk i BT

Slik er bergenserne egentlig, skrev BT i magasinet på lørdag. De har vært kreative i innhentingen av statistikk og laget en alternativ levekårsundersøkelse, der de løfter fram særtrekk for de ulike bydelene. De har funnet ut at folk i Arna er spesielt glad i pølser og rødvin, mens de i Ytrebygda har større hus, papirspann og frisørbudsjett enn andre bergensere.

Det kan være underholdende å lese statistikk om seg selv og om folk i nabobygdene.

Lignende saker fra idébanken:
Våganavisa har Her bor vi-reportasjer hver sommer. De besøker lokalsamfunn og beskriver hvordan det er å bo på det aktuelle stedet. Hvordan er folk her, hva irriterer de seg over og hva setter de pris på, hvilket rykte har de, hva synes de om naboene sine, hvordan er mobildekningen?

Kvinnheringen reiste på reportasjetur til Stord og undersøkte hva stordabuen egentlig vet om kvinnheringer.

ÅmliAvisa snakket med naboordførere om Åmli.

OPP snakket med ordførere og redaktører om nabokommunenes arbeid med kommunereformen.

Her hentet BT statistikken:

  • Frisør: Odin Systemer.
  • Handel i dagligvare: Kiwi og Rema 1000.
  • Arbeidsledighet og sykefravær: Nav.
  • Bolig, befolkning og demografi: SSB.
  • Bilmerker: Opplysningsrådet for Veitrafikken.
  • Vin og sprit: Vinmonopolets salgslister jan-sep. 2015.
  • Ølsalg: Hansa.
  • Klær: Cubus, Varner-gruppen.
  • Sexprodukter: Kondomeriet.
  • Levevaner og friluftsliv: Bergen kommune.
  • Pengespill: Norsk Tipping.
  • Kollektivtall: Skyss.
  • Vei og tunneler: Statens vegvesen.
  • Tog: NSB.
  • Magasinsalg: Narvesen.
  • Søppel og renovasjon: BIR.
  • Partoutkort: SK Brann.
  • Kor: Norges Korforbund Hordaland.
  • Værstatistikk: Storm, YR og meteorolog Roar Hansen.
  • Politikk: Valgresultat.
  • Landbruk: Wikipedia.
  • Bilbulking: Tryg Forsikring.
  • Grandiosa: Stabburet.
  • Fotball: Hordaland fotballkrets.