For et par uker siden var 25 gode lokalavismedarbeidere sammen i 25 timer for å klekke ut praktiske ideer til godt opplagsarbeid. Ingen av oss var i tvil: Selv om digitale plattformer tar større og større plass, står papirvarianten av lokalavisa også fortsatt meget sterkt i mange år til. I arbeidet for å holde på papiropplaget, er kunsten å gjøre minst to ting på en gang: Ta godt vare på trofaste abonnenter og rekruttere nye. Det må hele avishuset ta ansvaret for.
Etter LLAs opplagssamling har vi laget et lite opplagshefte/opplagsplan hvor vi har samlet stikkordene fra gruppearbeidet vårt. I samme hefte har vi lagt inn månedskalendere, slik at du kan planlegge avisens aktiviteter minst et år fremover. Denne opplagsplanen har kursdeltakerne nå fått pent innbundet, men alle andre lokalaviser som også ønsker et eksemplar, er hjertelig velkommen til å laste ned en pdf-versjon som dere kan printe ut selv.