Redesign av forsiden i Fanaposten

– Forsiden er vårt ansikt utad til leserne, og det er gjerne den siden som lages sist før deadline. Selv om vi jobber lenge og grundig med å lage gode saker inni avisen, hjelper det så lite når forsiden ikke klarer å formidle at det som kommer inni er bra. Ønsket var derfor å lage en forside som viser mer av hva vi har inne i avisen. Et godt design gir lyst til å lese, mener redaktør/daglig leder Ståle Melhus.

– Vi ønsket ikke å endre hele utseendet. Derfor beholdt vi fontene og signaleffektene, og gikk kun på presentasjon. Hovedsaken har vi alltid plass til, men den må ikke overdøves av de andre henvisningene. Hovedsaken skal være dagens viktigste sak i avisen. Den er redaksjonens mulighet til å fortelle leserne hva vi mener er viktig. Vi har tidligere også kjørt med en god bildesak – og det kommer vi nok til å gjøre innimellom også i fremtiden – men dagens beste bilde kan ikke konkurrere mot dagens beste sak – såfremt ikke de to henger sammen da, sier Melhus.

Jobben ble å finne en måte å vise frem mer av innholdet i avisen, og samtidig fremheve dagens viktigste sak, uten å bruke krigstyper. Tydelig hovedtittel som bærer hovedsaken er viktig.

– Som så mange andre aviser har vi valgt å åpne for å bruke stikktitler til å støtte opp hovedsaken. Stikktittelen er utstyrt med den samme signaleffekten, rød firkant, som alle henvisninger på forsiden har. Henvisningene gis symmetri i form av like mange linjer i titler på henvisninger og noenlunde like lange henvisninger hjelper til med å skape balanse mellom disse. Bildeformatene i den liggende boksen på topp er låst, men kan varieres med dypetsing av bilder. Bildeformatet i den stående spalten kan varieres i høyden.

Et innspill fra idébanken om å vise sitat fra debattsidene ble også tatt med og fikk plass øverst til høyre på den liggende boksen.

– Et godt innspill, og en tydelig beskjed til leserne om at deres meninger også er viktig.
Sitat fra lederen er også på forsiden, men plassert i motsatt ende av forsiden enn sitatet fra lesernes meninger. Vi har lagt inn en blå bunn i henvisningsboksen som ligger øverst på siden – for øvrig den samme blåfargen vi bruker i avisen ellers. Vi har ikke en fargekoding – det vil si at vi bruker blått til kultur, rødt til nyheter osv. Men fargepaletten er konsekvent tre farger, og vi har rom for å variere med disse tre på forsiden, forklarer Melhus.

Det er også satt en maks høyde på 60 mm på annonser på forsiden. Siden alle journalistene i Fanaposten også jobber med ombrekking/design av avisen i turnus – er det laget malsider med noen varianter av forsiden. Dermed er det bare å variere malbruken for å få forskjellige uttrykk.

– Jeg mener det er viktig å forsøke å forbedre produktet hele tiden. I arbeidet med å forbedre forsiden har vi kikket litt på hva som fungerer hos andre – og gjort ideene til våre egne. Vi er fornøyde, men kommer nok til å flikke litt på dette en tid fremover også, sier redaktøren.

Har avisen din gjennomgått redesign i det siste? Fortell det gjerne i idébanken!