Gjesdalbuen-live-still

Vant pris for imponerende livesatsing

Gjesdalbuen vant prisen for Årets digitale satsing for den imponerende jobben de har gjort med direktesendinger fra arrangementer.

Gjesdalbuen vant prisen for Årets digitale satsing for den imponerende jobben de har gjort med direktesendinger fra arrangementer.

Oppsummering av noen av Gjesdalsbuens livesendinger.

Gjesdalbuen streamet direkte fra rundt 30 arrangementer i 2018. Avisas abonnenter har fått se direktesendinger fra fotballkamper, håndballkamper, volleyballkamper, innebandykamper, folkefester, kommunestyremøter, folkemøter og 17. mai-toget.

Et av årets høydepunkter var «Gjesdal på skeivå». Etter innspill fra Gjesdalbuen arrangerte Gjesdal kommune pride-parade for å feire frihet, mangfold og likestilling, også for seksuelle minoriteter.

Gjesdalbuen sendte også live fra julegudstjenesten slik at de som ikke hadde anledning til å være tilstede (eldre) kunne følge gudstjenesten på skjermen.

I romjulen sendte de 22 timer live fra en stor håndballturnering for ungdommer. I løpet av to dager sendte de 45 kamper direkte med kommentatorer, grafikk, og repriser av mål og høydepunkter.

Gjesdalbuen har investert i utstyr og programvare som gjør at de kan ha sendinger av samme kvalitet som de største mediehusene i landet.

Satsingen på direktesendinger er hovedforklaringen på at Gjesdalbuen endte med opplagsvekst i 2018. De har solgt anslagsvis 150 abonnement på sendingene. I tillegg kommer reklameinntekter og styrking av merkevaren og den digitale posisjonen i Gjesdal.

Gjesdalbuen har også hjulpet mange andre lokalaviser med å komme i gang med direktesendinger.

Juryen uttaler:

Årets vinner av LLAs digitalpris skiller seg ut positivt med sitt innovative blikk. Avisa er tett på lokalsamfunnet, tenker nytt om å nå yngre målgrupper, bruker TV-formatet til sin fordel – og evner å skape butikk av viktig og nær journalistikk. Årets vinner har fokus på å investere for fremtiden og bidrar med kunnskap til andre medier i samme båt. Ved å ta i bruk live-formatet har avisa klart å skape innhold som det er verdt å betale for – som er avgjørende for å lykkes digitalt.

Juryen besto av Erik Waatland, Medier24, Hanne Lund-Nilsen, Institutt for journalistikk og Mina Liavik Karlsen, Faktisk.no.