Rundt hundre deltakere var samlet på Flesland torsdag og fredag for blant annet å lære hvordan lokalavisene kan utnytte kunstig intelligens, hvordan rendyrkede nettaviser klarer seg og hvordan vi kan bruke kunnskap og innsikt til å treffe lesere og annonsører enda bedre.
Hver høst arrangerer LLA Lokal & digital-konferanse for redaksjonen og markedsmedarbeiderne i lokalavisene. Gjennom samtaler, foredrag og erfaringsutveksling byr vi på et lærerikt opphold og nye praktiske ideer om digitalt innhold, lyd og bilde. Årets konferanse gikk av stabelen på Clarion Hotel Bergen Airport med rekordmange påmeldte deltakere.
Medieforsker Tellef Raabe holdt åpningsforedrag torsdag kveld om digital innsikt og medietrender. Du kan laste ned presentasjonen hans her (PDF).
Kirsten M. Myklebust åpnet programmet fredag morgen. Det siste året har hun ledet det digitale innsiktsarbeidet til over 10 aviser i LLA-familien. Presentasjonen hennes finner du her (PDF).
Øivind Skjervheim og Christian Lura presenterte Samarbeidsdeskens planer fremover, inkludert et innslag der Ketil Moland Olsen fra Medieklyngen viste hvordan sensorjournalistikk kan gi spennende innhold. Deres presentasjon finner du her (PDF).
På markedssporet viste Anne Berit Amdal i Strandbuen og Amedia Salg Rogaland hvordan jobber de jobber med event og arrangementer. Last ned presentasjonen hennes (PDF).
Kunstig intelligens var sentralt på årets program. Nicolai Delebekk fra Faktisk.no holdt to foredrag: Først viste han frem verktøy som kan bidra til økt effektivitet i redaksjonen (PDF). Deretter holdt han et felles foredrag for marked og redaksjon om prompting (PDF).