laptop with coffee cup and smart phone,newspaper on wood table

Lokalavisenes digitale satsing fortsetter

Lokalavisenes opplag er nokså stabilt i første halvår – og mer av den lokale journalistikken kommer gjennom avisenes digitale kanaler.

Generalsekretær i LLA, Rune Hetland

Generalsekretær i LLA, Rune Hetland

Det viser ferske tall fra Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes landsforening (MBL) i dag.

LLA er organisasjonen for 110 av lokalavisene i Norge. Opplagstallene for 1. halvår 2019 er en «løyperapport» og viser at lokalavisene fortsatt står sterkt i by og land. LLA-avisenes samlede opplag går rett nok ned med 0,3 % sammenlignet med siste halvår i fjor. Avisene har et netto opplag på drøye 351.000.

Over 83 % av lokalavisenes opplag er nå digitale pakker, der leserne tilbys lokal journalistikk og lokale annonser både på nett og papir.

Generalsekretær Rune Hetland i LLA (bildet) kommenterer de ferske opplagstallene slik:

– Det er godt å se at lokalavisenes opplag er nokså stabilt. Vi gleder oss også over LLA-avisenes satsing på digital innovasjon. Rett nok har mange små aviser fortsatt en lang vei å gå, men senest under valget sist uke, så vi at over 15 aviser dekket valgvakene fortløpende med levende lyd og bilde. Dette inspirerer lokalavisene til å satse videre på innovasjonsarbeid og lokal kvalitetsjournalistikk. I en tid med falske nyheter og polarisert samfunnsdebatt, er det viktig med lokale redaktørstyrte aviser, sier Hetland.

Blant de 46 av LLAs aviser som øker opplaget det siste halve året, er Dag og Tid. Netto opplagsøkning for ukeavisa er 580! Vennesla Tidende, Vestnytt, Askøyværingen og Fanaposten er andre eksempler på lokalaviser med flott opplagsutvikling.

For evt flere kommentarer og informasjon:

Rune Hetland, generalsekretær i LLA, rune@lla.no, mobil 452 89 444

Geir K. Hus, markeds- og informasjonssjef i LLA, geir@lla.no, mobil 452 89 333

Her kan du laste ned en exelfil med opplagstall for LLA og MBLs aviser i 1. halvår 2019:

opplagstall-aviser-19-2