Folkevandringa ble kåret til Årets nyskapning av MBL, og resulterte også i flere journalistpriser. Foto: Caroline Roka
Folkevandringa ble kåret til Årets nyskapning av MBL, og resulterte også i flere journalistpriser. Foto: Caroline Roka

Folkevandringa kåret til Årets nyskapning

LLA, SUJO, NRK og 68 lokalaviser vant i går MBL-prisen Årets nyskapning for samarbeidsprosjektet «Den store folkevandringa».

– Vi vil takke juryen for prisen, det er veldig stas at dette viktige samarbeidet ble hedret på denne måten. Prisen går til alle lokalavisene som laget utrolig mye bra journalistikk i prosjektet, sier generalsekretær i LLA Tomas Bruvik.

Prisutdelingen foregikk på Ole Bull Scene Som prosjektleder Bergit Sønstebø Svendseid (NRK) sa under takketalen: – Prisen tilhører først og fremst de 68 lokalavisene i hele landet som var med på prosjektet. For de og vi viste at det går an å samarbeide om journalistikk, og at journalistikk kan bli bedre av det, og at hvis en skal lage journalistikk om de samfunnsendringene som skjer sakte, gjennom vedtak i kommunestyrer over hele landet, så må vi samarbeide.

Over 600 saker

Lokalavisene og NRK laget i fjor vår til sammen over 600 saker om flyttestrømmene som endrer Norge under paraplyen «Den store folkevandringa». Det var et samarbeidsprosjekt mellom lokalaviser organisert i Landslaget for lokalaviser (LLA), Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og NRK.

En av de som deltok i både idéarbeid, research og ikke minst publisering av en mengde interessante artikler, var redaktør Tone Sidsel Sanden i Dølen. Hun var også med under prisutdelingen onsdag kveld.

– Jeg kjenner prosjektet så godt, og da er det ekstra morsomt å få denne prisen. Det var et helt unikt prosjekt som har resultert i så mange gode saker for både lokalavisene og NRK. Vi er veldig klare for å bli med på et nytt, lignende prosjekt, sier hun.

Tomas Bruvik i LLA håper også på nye samarbeidsprosjekt.

– Jeg tror samarbeid er veien å gå hvis lokalavisene skal lage mer grundig journalistikk framover, sier han.

– Alle bidro med det de er sterke på

Redaktør Esben Hesjedal i Vaksdalposten var med på å motta prisen onsdag kveld. Han satte pris på å delta i prosjektet:

– Det var positivt at vi i de mindre redaksjonene fikk tilgang til kompetansen og musklene som NRK og Sujo har. Samtidig var det fint at vi fikk vise hva vi er gode på: nærhet til leserne og lokalkunnskap. Det kan ikke NRK konkurrere med oss på. Til sammen ble det et samarbeid der alle bidro med det de er sterke på. At totalen ble så bra at det er verdt en pris, er stas, sier han.

Med på scenen var også Sogn Avis. Journalist Renate Sæle var den som holdt i prosjektet hos Sogn Avis. Hun likte fellesskapsfølelsen hun fikk i prosjektet.

– I lokalavis føler vi at vi ikke har så store muskler, derfor var det kjekt å være del av noe større. Det var lett og inspirerende å få innspill fra LLA og de andre lokalavisene. For vår egen del føler jeg det bidro til å se Sogn med andre øyne og bruke statistikker og tall for å finne fram fakta, og få vist fram enkeltpersoner og deres vurdering av egen situasjon, trivsel og bosetting. Det ga mersmak til å gjøre noe lignende senere. Jeg håper det kan inpsirere til mer datastøttet journalistikk, sier hun.

Sogn Avis ble tildelt «excellence» i kategorien Årets lokale nyhetsnettsted.

«Journalistisk gigaprosjekt»

Årets nyskapning var en av tre hovedpriser som ble delt ut av kulturminister Anette Trettebergstuen. Juryleder og programleder var Trine Ohrberg i MBL.

Juryens begrunnelse:

«Journalistikk skal beskrive, berette og begeistre. Journalistikk skal opplyse, informere og avdekke. Å drive undersøkende journalistikk kan for enkelte redaksjoner være vanskelig og alt for omfattende. Da blir samarbeid nøkkelen. Årets nyskapning er helt nytt i norsk målestokk. Når rikskringkasteren teamer opp med SUJO og 68 lokalaviser, samles kompetanse og journalistiske krefter til et journalistisk gigaprosjekt publikum over hele landet får utbytte av. Det undersøkende samarbeidsprosjektet «Den store folkevandringa» er historia om flyttestrømmene som sakte endrer landet vårt, og kan vise til over 600 saker fra redaksjoner over hele landet. Innholdsvolumet og journalistikken vi som brukere sitter igjen med er en gave. Samarbeid er nøkkelen til det meste – også i journalistikken.»

Bergens Tidende ble kåret til Årets mediehus, mens KK fikk prisen for Årets magasin.

Opptak av utdelingen av medieprisene kan du blant annet se på Journalisten.no.