LLA Vestnytt
FOTO: Anne Jo Lexander

Lokalavisene øker både opplaget og den digitale satsingen

2/3 av avisene tilsluttet Landslaget for lokalaviser øker opplaget. Vestnytt øker aller mest. Samtidig vil leserne ha journalistikken levert som digitale pakker. Rundt 85 % av lokalavisenes opplag er nå digitalt, der leserne får lokal journalistikk og annonser både på nett og papir. Det viser ferske opplagstall fra Landslaget for lokalaviser (LLA).

 

Medarbeidere hos opplagsvinneren Vestnytt: Inger Elise Økland, Kaja Distad Carlsen, Leif-Kjartan Bjørsvik, Marit Kalgraf, Kyrre Styve, Oddvin Klubben, Hilde Olsen Aalvik (framme), Anne Jo Lexander og Karstein Sæverås. Foto: Anne Jo Lexander.

Ikke til stede da bildet blei tatt: Arnt Ingve Andreassen, Heidi Glesnes, Jorun Kristine Øgaard, Tom-Stian Karlsen og Jan Erik Storebø. Alle jobber både for Vestnytt og Askøyværingen.

LLA er organisasjonen for over 110 av lokalavisene i Norge. Nye opplagstall, for 2. halvår 2019, som LLA og MBL legger fram i dag, bekrefter altså at lokalavisene fortsatt står sterkt i Norge. LLA-avisenes samlede opplag øker med 1,1 % det siste halve året. Avisene i LLA har nå et netto opplag på drøye 372.000.

Generalsekretær Tomas Bruvik i LLA kommenterer de ferske opplagstallene slik:

– I en vanskelig tid der vi ikke får tenkt så mye på alt det gode arbeidet som ble gjort i lokalavisene i fjor, er det gledelig og imponerende at 2/3 av LLAs lokalaviser øker opplaget. Det betyr at lokalavisene byr på journalistikk og annonser som er viktig for innbyggerne i lokalsamfunnene. Det ser vi særlig i korona-tidene. Det er avgjørende for landet å ha lokalaviser som tar samfunnsansvar og som bidrar med livsviktig informasjon til innbyggerne, sier Tomas Bruvik.

Han ser også at flere lokalaviser satser mer på digital innovasjon, selv om mange fortsatt har en vei å gå. LLAs generalsekretær har det siste året vært mye ute blant lokalavisene for å inspirere også de minste avisene til å satse enda mer digitalt.

– I disse dager får vi virkelig demonstrert hvor nyttig det er med en digital plattform hvor lokalavisene kan gi aktuell journalistikk på nett og mobil, sier Bruvik.

Vestnytt er opplagsvinner

Blant de drøye 70 av LLAs aviser som øker opplaget nå, er Vestnytt. Lokalavisa for Øygarden kommune har jobbet mye med å utvikle seg digitalt. Det siste halve året øker derfor Vestnytt netto-opplaget med nesten 500! Vennesla Tidende, Vest-Telemark blad, Bladet Vesterålen og Sandnesposten er andre eksempler på lokalaviser som gjør det veldig godt.

Ansvarlig redaktør Marit Kalgraf i Vestnytt kommenterer den flotte opplagsøkningen slik:

– Det er digitalt vi veks, og det er på den digitale sida vi har jobba for å utvikla oss dei siste åra. Vi har gode system for å måla korleis innhaldet vårt treff lesarane på nett, og denne informasjonen brukar vi systematisk for å utvikla innhaldet vårt. Heldigvis er det slik at lesarane vil ha god journalistikk, men sakene når ikkje ut til folk med mindre dei blir presentert på ein måte som skapar interesse. Vi må visa lesarane at det vi kjem med enten er viktig, interessant eller underhaldande. Vi har reindyrka det lokale innhaldet. Vi skriv for lesaren, ikkje for kjeldene, og vi prioriterer mykje hardare mellom sakene enn før, sier Marit Kalgraf. Og legger til:

– Det tette samarbeidet mellom redaksjonane i Vestnytt og Askøyværingen har styrka begge aviser. Når vi har fleire journalistar, blir fagmiljøet større og sterkare. I fjor vår etablerte vi ein felles nettdesk som vi har hatt stor suksess med. Vi får større rom for spesialisering, og den enkelte får brukt styrkane sine endå betre enn om redaksjonane jobba kvar for seg. 

For flere kommentarer og informasjon:

Tomas Bruvik, generalsekretær i LLA, tomas@lla.no, mobil 411 08 523

Geir K. Hus, markeds- og informasjonssjef i LLA, geir@lla.no, mobil 452 89 333

Marit Kalgraf, ansvarlig redaktør i Vestnytt, marit.kalgraf@vestnytt.no, mobil 99 63 20 62

Her er opplagstallen for LLA og MBLs aviser i 2. halvår 2019 (exel-fil):

Opplagstall MBL og LLA-aviser 2019 – andre halvår

– Lokalavisene byr på journalistikk og annonser som er viktig for innbyggerne i lokalsamfunnene. Det ser vi særlig i korona-tidene, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik.