Markedsansvarlig John Tveitdal og redaktør Baard Larsen utgjør staben i Frolendingen sammen med journalist Marie Hatlevoll og kontormedarbeider Philippa Clark.
Markedsansvarlig John Tveitdal og redaktør Baard Larsen utgjør staben i Frolendingen sammen med journalist Marie Hatlevoll og kontormedarbeider Philippa Clark.

Ukas avis: Frolendingen

Både annonseinntektene og opplaget går riktig vei for Frolendingen.

Markedsansvarlig John Tveitdal og redaktør Baard Larsen utgjør staben i Frolendingen sammen med journalist Marie Hatlevoll og kontormedarbeider Philippa Clark.

Både annonseinntektene og opplaget går riktig vei for Frolendingen.

Frolendingen har hanket inn nye abonnenter med ringekampanjer og vervekampanjer med DAB-radio i vervepremie.

– Vi er i gang med tredje ladning med radioer, forteller redaktør Baard Larsen.

Annonseinntektene har de klart å holde stabile, og i år kan de få et veldig bra år, forteller markedsansvarlig John Tveitdal.

– Jeg har vært i Frolendingen i ti år, og er heldig som har mange kunder som er veldig fornøyde. Men vi vet jo hvilket marked vi er i, og merker at vi må jobbe mer for hver krone, sier han.

Det er spesielt fulldistribusjonene som gir penger i kassa. Frolendingen har rundt seks fulldistribusjoner i året.

Drar i gang arrangementer selv
Frolendingen lager ofte fulldistribusjoner knyttet opp mot ulike arrangementer, som den offisielle åpningen av Arendal lufthavn Gullknapp, som ligger i Froland. Da laget Frolendingen historisk stor avis, med 64 sider og et opplag på 40.000 eksemplarer til husstander i hele Aust-Agder. Avisa er også selv med på å skape anledninger. Tidligere i år tok John initiativ til arrangementet Midt i frolandsblinken.

– Ideen var å sette i gang et idrettsarrangement i sentrum. Jeg samlet kommunen, idrettslaget og handels- og næringsforeningen til et uformelt møte, og alle tente på ideen, sier han.

Han foreslo å spille på at en av verdens beste skiskyttere, Marte Olsbu, er fra Froland. Hun syntes det var gøy, og kommunen likte ideen ekstra godt fordi hun var en av kandidatene til å få kommunens kulturpris. Da det viste seg at hun ble vinneren av prisen, benyttet de sjansen til å dele ut prisen på arrangementet.

I tillegg samlet de barn til et uformelt skiskytter-renn. John Tveitdal mener det er viktigere å ha aktiviteter for barn enn kjendiser på slike arrangementer.

– Når det er aktiviteter for de yngste, trekker de automatisk med seg foreldre, besteforeldre og søsken. På lørdag er det Frolandsdagen, da skal vi ha en mobil hoppbakke med kunstgress. Det er også lurt å få tak i et barnekor.

Han forklarer at det ikke er mange mennesker i sentrum en vanlig lørdag, så når det først skjer noe er det lett å dra med seg de næringsdrivende på annonsering.

Frolendingen dro i gang skiskytterfesten og fikk med seg idrettslaget, kommunen og handelsstanden på å lage et stort arrangement.

Det er ikke mye handel i Froland, men en ti minutters kjøretur unna ligger Stoa næringsområde i Aredal.

– Der har vi mange faste annonsører som kan vise til konkrete besøk fra Froland. De ser verdien av å annonsere hos oss, sier John Tveitdal.

Han har for vane å dele dagen i to. Første halvdel av dagen er han på kontoret, sender e-post og lager annonser. Om ettermiddagen er han ofte ute på kundebesøk for å følge opp e-postene fra dagen før.

– Jeg er ikke nødvendigvis ute for å selge annonser, men kanskje bare for å vise ansikt. Jeg synes i aller høyeste grad at det er viktig å besøke kundene.

Mye ute av kontoret
Etter at Baard Larsen ble redaktør i 2015 har avisa gått opp fra 16-siders aviser til 20 eller 24 sider. Den vesle redaksjonen på 1,8 årsverk klarer å fylle avisa samt de fyldige temaavisene takket være frilansere som tar seg av mye av sports- og helgestoffet.

De ansatte har ikke faste kvelds- og helgevakter, men redaktøren hiver seg gjerne i bilen selv hvis det skjer en ulykke.

– Det gir litt mer informasjon når du reiser ut enn når du bare forholder deg til politiets Twitter-logg, og det er lettere å prate med politiet når du møter dem ute enn når du ringer. Vi er generelt mye ute, jeg pleier å si at det er ikke på kontoret ting skjer.

I tillegg samarbeider Frolendingen godt med flere lokale idrettslag som er flinke til å sende inn bilder fra stevner og andre arrangementer. Dermed kan Frolendingen lage sak også de gangene de ikke rekker å være på arrangementene.

Laget nettside selv
Da Frolendingen skulle i gang med nettavis i fjor, fant de ut at det ble for dyrt å kjøpe tjenesten. Dermed brukte Baard Larsen vinterferien på å sette opp en nettavis med WordPress. Han hadde laget egen nettside med WordPress tidligere, men tror at de fleste kan klare å lage sin egen nettavis.

– WordPress-løsningene er egentlig himla enkle, sier han.

De har også en enkel løsning med pdf-avis som kan lastes ned fra nettsida.

Mange av sakene er lukket for abonnenter. Baard Larsen legger inn abonnentene manuelt, men det tar ham bare et par minutter per abonnent.

Etter et drøyt år med nettavis har Frolendingen bygget seg opp anstendige lesertall på nett. De ser at hendelsesnyheter blir mye lest. Det samme blir saker om politisk krangel, og om innbyggere som klager på kommunens saksbehandling.

– Kommunen er vant til at lokalavisa er interessert i det som skjer. De er åpne og lar oss få de papirene som trengs for å belyse sakene, sier Baard Larsen.

Redaksjonen følger formannskaps- og kommunestyremøter, og følger godt med på postlistene.

– Det er der mange av de gøye sakene dukker opp, kommenterer redaktøren.

Frolendingen passer også på å være positive til det som skjer lokalt, spesielt når barn og unge er involvert.

Frolendingen bruker gjerne dronefoto for å få bilder med et litt annet perspektiv.

www.frolendingen.no Frolendingen er lokalavis for innbyggerne i Froland kommune i Aust-Agder, en kommune med ca 5000 innbyggere. Avisen eies av kommunen og cirka 100 bedrifter og privatpersoner, som hver eier fra en til hundre aksjer. Frolendingen hadde i 2016 et godkjent opplag på 1335.

Vervekampanjen med DAB-radio i vervepremie har vært vellykket.

Flere av idrettslagene er flinke til å sende inn bilder fra arrangementer. Da blir det lettere for redaksjonen å ha en bred dekning av lokalt lagsliv.

Saker om konflikter og politisk krangel selger godt.

Valgkamplederen til en av Aust-Agders toppkandidater til valget er fra Froland. Det ga Frolendingen en god anledning til å komme tidlig i gang med valgstoffet.

83 prosent av innbyggerne i Froland tilhører en eller annen menighet, derfor er det naturlig med en del menighetsstoff. De har også en fast spalte fra sognepresten.