Lister-handle-lokalt

Får nye lokale annonsører med automatiske annonser

Etter en måned med Handle lokalt-karusellen på Lister24.no, har avisa 25 lokale butikker med i annonseløsningen.

– Vi føler dette er en suksess, ikke minst fordi folk synes det er så fantastisk enkelt, sier salgssjef Niklas Brandel i Lister.

Etter en måned med Handle lokalt-karusellen på Lister24.no, har avisa 25 lokale butikker med i annonseløsningen.

– Vi føler dette er en suksess, ikke minst fordi folk synes det er så fantastisk enkelt. Vi har fått inn kunder som ikke har hatt noen digital omsetning hos oss tidligere, og nå sier de at de merker resultater, sier salgssjef Niklas Brandel i Lister.

Nylig fikk han besøk av en strålende fornøyd gullsmed som hadde solgt to klokker på en av annonsene i karusellen.

Annonseløsningen henter automatisk annonser med en bestemt hashtag fra deltakernes facebooksider. Noen sekunder etter at de har publisert annonsen på sin facebookside, er den også synlig på Lister24.no. Annonsørene kjøper en pakke på ti annonser. Lister vil prioritere lokale annonsører, og gir derfor en god pris til de som er med i den lokale handelsforeningen. De får en pris på 1500 kroner i måneden. Noen kjøpesenter har også blitt med, de har fått kjøpe tre eller fem slike pakker.

– Vi ønsker ikke at kjøpesentrene skal ta helt over, derfor har vi satt noen begrensninger, sier Niklas Brandel.

Det er ingen annonsører som har sagt opp avtalen etter første måned, men ikke alle er like aktive.

– Vår rolle blir å passe på de som ikke er så aktive, så de ikke faller ut, sier Niklas Brandel.

Andre har lagt ut 20 annonser. Lister har foreløpig ikke håndhevet regelen om ti annonser i måneden, men vil ha retten til å begrense antallet i framtiden om de synes det blir for mange innlegg i karusellen.

– Vi synes den mengen vi har nå er passe, sier Brandel.

Det er Innocode som leverer løsningen, som en tekniker integrerte på Lister24.no på en time. Nils Andreas Borhaug i Innocode forteller at løsningen ble lansert i pilot sammen med Hitra-Frøya i fjor høst.

– I vinter økte interessen, og vi har fått inn 10 nye aviser på løsningen siden nyttår, forklarer han.

Løsningen skal ha en lav kostnad for å komme i gang, mens Innocode tar en andel av inntektene.

– Dette er for å sikre felles interesse i å bruke og videreutvikle tjenesten, forklarer Nils Andreas Borhaug.