Dagskurs: programmatisk annonsesalg

Slik lykkes medier med programmatisk annonsesalg

Torsdag 6. juni har LLA og MBL dagskurs i programmatisk annonsesalg.

NB! Kurset er flyttet fra vårt eget kontorfellesskap. Vi skal nå være i Nationaltheatret Konferansesenter, Haakon VII’s gate 9. Dette ligger rett ved Nationaltheatret stasjon. Hvis du kommer med Flytoget, går du altså av der. Vi begynner presis klokka 10.00 og avrunder senest kloka 15.00.

Kurset er kostnadsfritt for medlemmer av LLA og MBL, og passer for aviser som ønsker å få oversikt over nåsituasjonen i det programmatiske landskapet, og lokalisere hvor de selv potensielt kan øke annonseinntekter.

Under tittelen «Slik lykkes medier med programmatisk annonsesalg» vil dagen inneholde følgende:

  • Hvordan programmatisk og native annonsesalg fungerer
  • Oversikt over aktører i et programmatisk økosystem, deres forretningsmodeller og pengeflyten
  • Systemer og plattformer og hvordan de jobber sammen, fra annonsør til medie
  • Hvordan velge en riktig salgsplattform (SSP) og deres fordeler og ulemper
  • Oversikt over det norske markedet, hvilke plattformer som er mest brukt i Norge og hvorfor
  • Forskjellige metoder for å selge programmatisk: direkte, deal, åpen børs, guaranteed osv
  • Hvordan kapitalisere på brukerinformasjonen som et medie/ mediehus besitter
  • Hvordan strategisk jobbe med å øke viewability
  • Oppsett av kampanjer i flere DSPer (kjøpsplattformer) +  case
  • Gjennomgang av hvordan man setter en pris strategi per plassering og format
  • 7 konkrete tips til hvordan du skal lykkes med automatisert annonsesalg
  • 5 teknologier du bør vite om som kan drive inntekt

Det er folk fra Oslo Tech som skal ha det faglige ansvaret for kurset.

Tilleggsrapporter:

Selve kurset er kostnadsfritt, men deltakerne vil i tillegg få mulighet til å kjøpe rapporter, inklusive analyser av eget nettsted.

Rapporten vil inneholde tall og statistikk for bransjen generelt, samt oversikt over hvordan eget nettsted ligger an i forhold til andre medier, og potensielle forbedringsområder.

Tallene hentes fra flere DSPer (kjøpsplattformer). Kjøp av rapporter er valgfritt, og pris vil være på mellom kr. 7 490 og 14 900 avhengig av innhold.

Kurset har maks 20 plasser og kurset er fulltegnet. Alle som har fått plass, skal ha fått bekreftelse og praktisk informasjon.

Hjertelig på gjensyn.