Velg riktig kanal til målgruppen!

Hvis en lokal annonsør spør hvilken kanaler de bør bruke i tillegg til annonsering i lokalavisa – hva svarer dere da?

Lokalavisene bør være gode rådgivere overfor lokale annonsører. En god markedsmedarbeider i lokalavisa skal ikke bare selge annonser til egen avis, men være en god hjelper og samtalepartner for at lokale butikker skal kunne velge en god og effektiv mediemix. En del aviser drifter også annonsørenes sosiale medier-kanaler. I år har Landslaget for lokalaviser (LLA) derfor engasjert Kine Myrvold (bildet) i Sosialsone.no til å lage en serie videosnutter der hun forteller oss hvordan både lokalavisene selve, men også annonsørene våre, kan bruke lyd, bilde og sosiale medier for å få større oppmerksomhet. Rådene finner du i LLAs idébank og under Lyd & bildekarusellen på LLAs nettsider.

I dag skriver Kine Myrvold om kanalvalg:

La oss si at i nedslagsfeltet til markedsavdelingen din, så er det en butikk som selger klær og sko. Salget går ikke kjempebra, det er de samme kundene og det samme antall salgene. Butikken ønsker å selge mer. De annonserer allerede i lokalavisa, noe de for så vidt ikke skal eller bør slutte med, men butikken vil gjøre noe mer. Hva råder du dem til?

Skriv ned de to-tre første tingene du kommer på. Når du har lest gjennom, kan du gjøre den samme øvelsen på nytt for å se om det er noe du vil endre.

Det er viktig å understreke at det jeg i dag skriver om kanalvalg, er en «light»-versjon når det kommer til kanalvalg, med en del viktige hovedlinjer. Som så mye annet, er det lite som slår kunnskap og erfaring, så jo mer tid du som leser har til å sette deg inn i de ulike kanalene, dess større blir grunnlaget for å hjelpe kundene dine på en god måte.

Identifisere målgruppen

Det første du bør gjøre, er å identifisere målgruppen. Vi kan tenke oss at dette er en butikk som selger moderne klær og sko for kvinner i alderen 25–50 år. Det første vi bør gjøre da, er å se på hvilken kanaler denne målgruppen er mest aktive på. For er det én ting som er liten vits, så er det å sette i gang aktiviteter på en hel masse kanaler samtidig, uten å vite hva butikken skal bruke kanalene til. Velg alltid de kanalene som er mest relevante først, og sett mål for hva du vil ha ut av hver av kanalene. På den måten kan du enkelt analysere hva butikken i en hektisk hverdag får ut av tiden den bruker på sosiale medier.

Da koronaen kom, så jeg at mange lokale butikker i min hjemby Drammen snudde seg rundt og prøvde nye løsninger for å holde kundegrunnlaget oppe. De nye løsningene gikk blant annet ut på å tilby hjemkjøring, shopping over Facetime – og ikke minst å være enda flinkere til å vise frem produkter på sosiale medier. Dersom de har en nettbutikk i tillegg til fysisk butikk, så kan de faktisk også legge inn varekatalogen sin i Business Manager (Facebook og Instagram sitt verktøy for annonsering og drift av sider for bedrifter), og dermed på en enkel måte linke direkte inn til varene i nettbutikken.

Til den målgruppen som er nevnt over her, er absolutt Facebook og Instagram (inkludert Instagram Stories) lurt å bruke, men også annonsering på Snapchat kan være verdt å teste. Sistnevnte er kanskje aller mest aktuelt for målgruppen som er litt eldre, kanskje fra 35 til 45 år. Både i Instagram Stories og i nyhetsfeeden på samme kanal, kan du både inspirere og legge til shopping-linker som går direkte inn til produktet som vises fram.

Bedriftskunder

Et annet eksempel er en bedrift som i hovedsak driver business to business, og som trenger å konsentrere seg om å få nye bedriftskunder. I all hovedsak ville jeg da kanskje droppet Instagram for ubetalt innhold, men heller valgt Facebook og LinkedIn. LinkedIn går det også an å annonsere på, men det er viktig å tenke at det ofte er dyrere å annonsere på LinkedIn enn på Facebook. Samtidig er det superrelevant å annonsere på LinkedIn der for å nå bedriftskunder.

Flere ting som må vurderes

I tillegg til første bud når det gjelder kanalvalg, å identifisere målgruppen, er det noen andre viktige ting som må tas med i vurderingen:

Er målgruppen kun i nærmiljøet eller kan butikken sende varer utover hele kommunen, Norge eller verden??! Tenk hvis butikken i det eksempelet jeg nevnte tidligere, med noen små grep har mulighet til å utvide målgruppen til å sende til hele Norge, samtidig som de fortsetter å være den lille butikken i vår egen by eller bygd! Det vil jo også bidra til mer verdiskapning i nærmiljøet.

Er butikken vår allerede på noen kanaler? Kjør en analyse for å se hva som fungerer og ikke. Hvis butikken for eksempel har en organisk kanal på Snapchat som de bruker mye tid på, men får veldig lite igjen for, kan de like gjerne droppe den og fokusere på kanaler som faktisk gir noe tilbake. Får de ikke noe ut av Instagram, bruk heller tid på andre kanaler og ta opp igjen Instagram når de har begynt å få teken på andre kanaler.

Hvor mye tid har butikken til å ta hånd om sosiale medier? Det krever både at de har tid til å poste jevnlig, følge opp kommentarer og meldinger, følge med på annonsene de lager for å sørge for at de gir ønsket resultat, og analysere innholdet for å se hva som fungerer og ikke. Hvis man er flere personer som jobber i bedriften, kan det lønne seg å ha en person som har sosiale medier som ansvarsområde for å sikre god oppfølging. Eller kanskje lokalavisas markedsmedarbeidere kan ta på seg jobben?

Ipsos SoMe-tracker

Hvis du har sett de tidligere videoene mine på LLAs nettsider, så har du sett at jeg flere ganger har snakket om statistikken til Ipsos, det er et svært nyttig verktøy for å lære mer om den norske bruken av kanalene. Her er linken til den siste Ipsos-statistikken som har kommet ut, og jeg anbefaler virkelig å gjøre deg kjent med den. Kanskje du til og med kan ta den med i en presentasjon i kundemøter? For å sørge for at også kundene dine får bedre kunnskap til å vurdere hvilken kanaler de ønsker å bruke tid på? Husk at det aller meste i sosiale medier og andre digitale kanaler er målbart, så gode, konkrete mål er viktig for å se om du faktisk får ut det du ønsker av kanalene.

Helt til slutt er det en veldig viktig ting du må ha med deg hele veien: Det er lov å feile! Det viktigste er at du tør å prøve deg frem, tar deg tid til å analysere og tør å feile. Og prøve på nytt til helt til du og din lokale annonsør finner nøkkelen.

Er det noen av rådene du skrev ned i starten av artikkelen som du vil endre på nå?