Lister-henvisning

Ukas avis: Lister

Listers offensive nettsatsing imponerte juryen som kåret avisa til Årets lokalavis. Les om avisa som lager tv-magasin, livesendinger, dronevideoer og egne nettsider for ulike stoffområder og geografiske områder.

Listers offensive nettsatsing imponerte juryen som kåret avisa til Årets lokalavis. Les om avisa som lager tv-magasin, livesendinger, dronevideoer og egne nettsider for ulike stoffområder og geografiske områder – i tillegg til papiravis.

Lister: Fra bunnen av trappa: Karl Birger Sælør (journalist), Sveinung W. Jensen (publisher), Svein Morten Havaas (nyhetsredaktør), Torbjørn Ravndal (markedskonsulent), Mona Wikøren (journalist), Niklas Brandel (salgssjef), Åse Astri Bakka (vaktsjef), Vidar Falkum (vaktsjef), Linda Handeland (markedskonsulent), Ann Kristin Bjørnestad (grafisk sjef) og Malene Sørensen Lundberg (journalist).

Lister

  • Grunnlagt i 1889 under navnet Farsunds Avis.
  • Del av Schibsted-konsernet.
  • Regionavis for kommunene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord og Hægebostad.
  • 17 ansatte, 13 av disse i redaksjonen og fire i markedsavdelingen.
  • Godkjent netto opplag i 2017 var 5406. Nesten en fjerdedel av disse er rene digitale abonnenter.
  • Nettavis: Lister24.no

Lister ble kåret til Årets lokalavis under LLAs landsmøte i april 2018. Det var spesielt den digitale satsingen som imponerte juryen, som blant annet skrev:

Med fast ukentlig tv-magasin, et stort innslag av levende bilder og solid oppdatering når noe skjer i lokalsamfunnet, er Lister helt i front i det digitale skiftet. Avisen satser på direktesendinger og leverer ofte bildeserier, noe som er viktig for å rekruttere digitale abonnenter.

Bilder og video: Da Tour des Fjords-deltakerne syklet gjennom Listers område, dekker avisa saken med tv-magasin og en mengde bilder til nett og papir.

Da Tour des Fjords nylig syklet gjennom Farsund, var så godt som hele redaksjonen ute for å dekke arrangementet. Her var det først og fremst bilder som skulle beskrive opplevelsen – både levende og stillbilder. Og alt skulle ut på nett så snart som mulig. Til papiravisa på lørdag ble det deretter laget en dobbeltside med bilder, en kort tekst og henvisning til nettsakene.

– Det er ikke syklistene og det sportslige som er i fokus for oss på et slikt arrangement. Vi tar heller tempen på folkefesten. Vi gjør det ofte slik når mange folk er samlet. Vi ser at folk er interesserte i å se bilder av seg selv, venner og familie. Det får bra trafikk, og vi selger en del abonnementer på det. I tillegg er det gøy journalistisk å få fram budskapet ved å prioritere bildene, sier redaktør Sveinung W. Jensen.

Satser på nett-tv
Det påfølgende døgnet er det nettsakene om Tour des Fjords som har flest visninger. De viktigste sakene var en forhåndssak med kart og bilder, en hovedsak med bilderigg og et tv-magasin. For å lage tv-magasin var det to team ute på hvert sitt sted. Kameramennene filmet syklister og publikum, og innimellom dukket programlederen opp med kommentarer og intervju med folk langs løypa.

– Dette er ekstremt ressurskrevende, men veldig gøy når vi lykkes, sier Jensen.

Lister har god erfaring med å lage tv-magasin. Gjennom våren og høsten lager de det ukentlige magasinet Førhelg med aktuelle gjester i studio.

Førhelg: Lister bruker ressurser på nett-tv, blant annet med sitt ukentlige tv-magasin. (Skjermdump)

Lister har sett med interesse på Amedias suksess med live-sendinger fra fotballkamper. Nå har de selv kjøpt inn en live-sekk så de kan sende direkte fra idrettsarrangementer. Tidligere har de ofte slitt med nettdekningen på idrettsbaner, nå håper Jensen at dette problemet er løst. 16. mai prøvde de utstyret med sending med kommentator fra et lokaloppgjør i 4. divisjon. Jensen ser også for seg at de kan ta utstyret med seg ut i båt og sende direkte fra hendelsesnyheter.

Belønnes for kvalitetsjournalistikk
Lister tenker stort sett nett først, men passer på å spare oppslagssaker som de vet at de er alene om.

– Da publiserer vi gjerne sakene rett før klokka 21, samtidig som e-avisa publiseres. Vi har funnet ut at det beste tidspunktet for oss er rett før 21-nyhetene og før Fædrelandsvennens e-avis publiseres klokka 21, sier Jensen.

I helgene, når de er færre på jobb, sparer de også noe stoff fra lørdagsavisa til å publisere i løpet av helga.

Jensens magefølelse sier ham at leserne liker å lese papiravis i helgene, mens de leser mest digitalt på ukedagene. I fjor valgte Lister derfor å utvide lørdagsavisa. Den ble nesten dobbelt så tjukk som før med flere faste spalter, som lørdagsprat, mat og vin, redaktørens hjørne, lørdagskommentar, sportsminner og fotospalte. Reportasjeserien Bygda mi går tett på bygdene med et bygdeportrett der journalisten drar ut og prater med innbyggerne i bygdene. På nett publiseres reportasjen med dronevideo. Bygda mi er en populær spalte som gjerne gir flere nye abonnenter de gangene journalistene har besøkt ei bygd i randsonen av dekningsområdet.

Kritisk journalistikk: Lister avslørte at dommeren hadde en forbindelse med en av de fornærmede i den spesielle saken.

Ikke minst har den fyldige lørdagsavisa gitt journalistene muligheten til å gå mer i dybden på utvalgte saker. Og det er ikke nødvendigvis koselig helgestoff de byr på. Da Lister ble kåret til årets lokalavis, fikk de skryt av juryen for å ta leseren og samfunnsoppdraget på alvor, for å dekke både det kjekke og det som ikke er fullt så kjekt. Den mest leste saken nettsaken i fjor høst, var en større sak der Lister avslørte at dommeren i den såkalte vanntortursaken hadde tilknytning til en av de fornærmede i saken. Det utviklet seg til en serie med kritiske saker om rettssaken der fem personer ble dømt for å ha tatt loven i egne hender og straffet to innbruddstyver med blant annet vanntortur.

Les hovedsaken her.

– Sånne løp er ekstremt krevende for en liten redaksjon, men det viser seg at vi får betalt for innsatsen. Leserne vil ha kvalitetsjournalistikk, sier Jensen.

Pakker innhold flere ganger
Jensen forteller at utmerkelsen til Årets lokalavis har skapt stolthet både i avishuset og i lokalsamfunnet. For Jensen var prisen også en bekreftelse på at avisa er på rett kurs.

– Vi har vært tidlig ute med mange endringer som har vist seg å være smarte. Vi skal ikke hvile på laurbærene nå, vi må fortsette å være offensive, sier han.

Lister fikk blant annet skryt av juryen for å lansere en egen nettavis for Kvinesdal, en del av dekningsområdet der de slet med å nå abonnentene. Les mer om denne satsingen her.

Lister har også begynt å dekke Audnedal, etter at det ble klart at Audnedal skal slås sammen med en av Listers dekningskommuner. Les om deres reportasjeserie om Audnedal her.

– Skal vi ekspandere må vi tenke både geografisk og re-pakketering av innhold, tror Jensen.

Også på nettavisa Agder24.no presenteres deler av Listers innhold i ny innpakning. Dette er et samarbeid med søsteravisene i Schibsted, Lindesnes og Søgne og Songdalen Budstikke, der de serverer nyheter fra næringslivet i alle avisenes dekningsområder. Mye av stoffet ville avisene uansett produsert hver for seg, men til sammen gir de abonnentene tilgang til ekstra fyldig dekning av næringslivet i regionen. I et område der det blir stadig mer vanlig med jobbpendling mellom kommunene, tror Jensen mange er interesserte i å lese næringsstoff fra nabokommunene.

– Jeg tror Agder24 har veldig stort potensial. Dette er noe av det stoffet som blir mest lest på nett, alt fra åpningen av en ny frisørsalong til saker om konkurser og regnskap, og sakene konverterer også bra, sier han.

De tre avisene ser etter nye måter å utnytte ressursene best mulig på, og har nylig blitt enige om å samle produksjonen av papiravisene med en felles papirsjef. Les mer hos Medier24.

Samarbeider om annonsesalg
De tre søsteravisene dekker den sørligste delen av landet vårt, et område med mange sommerturister. Lister og Lindesnes har de tre siste årene laget felles sommermagasin som er spesielt rettet mot turister. Magasinet blir distribuert med fulldistribusjon og delt ut på campingplasser og andre steder der turister ferdes.

– Vi gjør dette for å bidra til å løfte turistnæringen. Kundene synes det er helt topp at de får større distribusjon, sier salgssjef Niklas Brandel i Lister.

Han forteller at det har vært uproblematisk å samarbeide om annonsesalget. Alle selgerne er flinke til å holde seg til sitt eget område.

Alle tre avisene samarbeider om annonsesiden Lokalt, der de prøver å sette alle de lokale småprodusentene på et kart til papiravisene. Foreløpig har de fått med 12 produsenter på dobbeltsiden.

– Vi håper at vi skal få med 20-30 produsenter. Kommunen har også sagt at de kanskje vil ha kartet om vi får det opp og gå, sier Brandel.

Samarbeid: Tre søsteraviser samarbeider om å sette lokale småprodusenter på kartet.

Stadig mer av inntektene kommer fra abonnement, men Brandel opplever at avisa er inne i en god periode også på annonsesalg.

– Tallene ser gode ut. Jeg tror det skyldes at vi har jobbet relativt systematisk for å få gode forhold til kundene. Vi slenger oss rundt, kan tilby mye, og er fleksible med frister, priser og produksjon. Vi passer på å matche kundene med noen de går sammen med. Ser vi at vår egen produksjonsavdeling ikke fungerer optimalt for en av kundene, gir vi alltid den anbefalingen som passer kunden best, sier han.

Snudde opplagsnedgang
Avisa Lister het Farsunds Avis fram til mai 2014. Da skiftet de navn til Lister, som fram til 1934 var navnet på en konkurrerende avis i Farsund. Samtidig med navneskiftet gikk de ned fra seks til fire papiraviser i uka og økte den digitale satsingen på Lister24.no.

Lister innførte brukerbetaling på det aller meste av nettinnholdet i desember 2015. Digitale abonnenter har ført til at totalopplaget øker, til tross for at tallet på papirabonnenter går ned. I 2017 var Lister en av opplagsvinnerne på Sørlandet.

Medier24 besøkte Lister etter at de ble kåret til Årets lokalavis. Reportasjen i Medier24 kan du lese her.