Har det skjedd noe? Alle som jobber i avis vet hva som virkelig engasjerer leserne: Store nyhetshendelser. Breaking news om brann, ulykker, naturkatastrofer, pandemier eller politikk er eksempler på det som alltid blir mest lest – sammen med de virkelig tunge og gode «egensakene» som setter dagsorden.
Nordmenn er et nyhetsinteressert folk. Fjorårets utgave av Reuters Digital News Report slo nok en gang fast at nesten alle regner seg som nyhetsinteressert. Og ikke overraskende: Vi er aller mest interessert i lokale nyheter.
Det er nyheter som gjør at folk oppsøker aviser, og særlig i vår digitale tidsalder. Det bør også gjenspeile seg på lokalavisenes forside. Hvordan?
Ved at den viktigste saken – og som oftest en nyhetssak – også ligger på topp. Noen ganger, og kanskje særlig på kveld og helg, kan det passe med kultur, sport, bildeserier eller reportasjepregede saker. Og selvsagt: En grundig reportasje eller intervju kan selvsagt ha nyhetsverdi.
Det viktigste er å ha et tydelig og bevisst forhold til dette. Den som besøker nettavisen må til en hver tid skjønne hva som er den viktigste saken. Toppsaken på en nettavis bør ikke som hovedregel være den sist publiserte saken. På samme måte som at langtfra alle saker kunne vært forsideoppslag i papiravisa.
Og har du en viktig sak på topp – gjerne la den skinne litt. Folk flest besøker ikke forsiden like ofte som du gjør. Ifølge Reuters Digital News Report sjekker 44 prosent nyheter mellom to og fem ganger daglig, og til sammen 26 prosent én gang om dagen eller sjeldnere. Altså vil flertallet av leserne dine få med seg bare ett eller to forsideoppslag hver dag. Da bør du i hvert fall sjekke for at den viktigste saken ligger godt synlig på forsiden.
Gard Michalsen har redaktørerfaring fra flere lokalaviser, Medier24 og E24. De siste to årene har han vært i juryen for Årets lokalavis. Les også Michalsens helhetsinntrykk av avisene han juryerte.
Se gard Michalsens råd nummer to til lokalavisene.