Lokal handel: Butikkstoff engasjerer lesarane

Solabladet er blant lokalavisene som ser tydelig at stoff om næringsliv og lokale butikker er godt stoff.

I dag har lokalavisa en større sak om små butikker litt utenfor sentrum. Journalist Tore Kommedal Asheim tok like godt med seg ordføreren, varaordføreren og kommunedirektøren på en liten handletur. Alle bruker munnbind, og de gjorde dette for å vise at det er viktig å støtte opp om lokale butikker og arbeidsplasser også nå i koronatidene.

På Kommedal Asheims bilde (over) ser vi varaordfører Siv-Len Strandskog handle hos Kristine Sigmundstad. Artikkelen fortsetter under annonsen.

Solabladets redaktør Helene Pahr-Iversen er ikke i tvil om at denne type saker blir godt lest. Det viser Amedia- og Solabladets egne målinger:

– Ja, alt som har med lokal handel og sentrumsutvikling er godt lesestoff. Dagens sak blir godt lest fordi folk kjenner godt de som jobber i butikkene, leserne våre er ikke så veldig opptatt av hva ordføreren og kommunedirektøren gjør. Det er de ansatte bak kassene som gjør at slike saker blir godt mottatt, sier Pahr-Iversen. Redaktøren skiller skarpt mellom holdningskampanjene om lokal handel som avisas markedsmedarbeidere står bak – og redaksjonens stoffvalg. Det er uansett ikke vanskelig å finne, og forsvare, saker om lokal handel er viktig og godt stoff:

– Vi i redaksjonen er veldig på når en butikk åpner, eller det planlegges nye bygg med butikker i første etasje. Alt som har med sentrumsutvikling, lekeplasser, parkeringsplasser, møteplasser og lokal handel engasjerer leserne og innbyggerne, sier Solabladets redaktør Helene Pahr-Iversen.