Geir idedugnad 1

Idéfest 7: Spetakkelrom!

Lokalavisene må være som et moderne og attraktivt «grendahus», der folk og kilder føler seg velkommen. Det er én av ideene fra LLAs Ålesunds-landsmøte. Se her flere forslag om hvordan lokalavisene kan bygge relasjoner i nærmiljøet:

Kreativt kraftsenter/spetakkelrom:

  • Tid og rom for å være kreativ (for kropp og tanke)
  • Utvikling både av «produktet» vårt og de ansatte
  • Ta vare på ideene – ikke legge de rett i skuffen
  • Yai-day: inspirasjonsdag, del med kolleger. Just do it!
  • Samarbeid på tvers for kunde og marked
  • Bygge de rette og gode relasjonene
  • Få flere bein å stå på, sikre inntekter
  • Kreative sone som avishus
  • Moderne og attraktivt grendahus, inkluder lokalsamfunnet inn
  • La kildene komme til oss. Bli venn med oss!

Samarbeid/utekontor:

  • Selvkjørende redaksjonskontor: Bilen filmer 360* 24/7, journalisten jobber i fart, bare vaktsjef på kontoret, styrer direkte til begivenhetene
  • Redaksjons-/markedsmøte på kafé, kjøpesenter, bedrift, organisasjoner, skole eller andre plasser i bygdene: For å møte folk og få nye ideer
  • God kommunikasjon og markedsføring
  • Samarbeid med andre lokalaviser for kunnskapsdeling
  • Hospitering/samlinger/felles innkjøp/dele kostnader
  • Styrke lokale redaksjoner med faglig og økonomisk samarbeid

LLAs idéfest i Ålesund ble ledet av Gudrun Rudningen og Arne L. Bygdås fra Arbeidsforskingsinstituttet ved Oslo Met. Vi legger ut alt fra samlingen her i LLAs idébank utover høsten.