Geir idedugnad 5

Idéfest 10, siste runde: Slik får vi tak i nye lesere og flere annonser!

Lokalavisa kan følge utvalgte innbyggere i 24 timer i strekk. Og hva med å la leserne få være redaktør hver sin uke??! Her er siste runde med ideer fra LLAs landsmøtet i Ålesund:

Spesialstoff/magasin/tema:

  • Viktig med magasin og temastoff for å nå andre typer annonsører og lesere. Viktig å skille salg og reportasjer
  • 24 timer “in the life of” ordfører, brannmann, 1. klassing og andre, særlig folk som vanligvis ikke er i avisa
  • Hytte, hus, hjem, interiør og hage
  • Motor-magasin/landbruk/friluftsliv/fritid/jakt og fiske
  • Nye innbyggere: Nye kilder, nye fjes, nye abonnenter
  • Fra nabolag, gater, bygder. Komme tett på folk
  • Arrangementsbasert: Festival/sport/kultur

Øvrige ideer:

  • Seniorsamling: Lokalavisa hjelpe de eldre med å bli digitale
  • Ukas redaktør: Invitere en lokal innbygger som redaktør, eller rullere på redaktørrollen i redaksjonen
  • På tur i lokalmiljøet; samarbeide med lokalt turlag og/eller andre. Dette er merkevarebygging og samhold; lavterskeltilbud for å bli kjent i heile kommunen og møte nye folk
  • Velkomstgave til nye innflyttere; Gratis abonnement i én eller flere måneder. Slik kan vi beholde de som abonnenter etterpå. Vi trenger hjelp fra kommunene for å få tak i folk.

LLAs idéfest i Ålesund ble ledet av Gudrun Rudningen og Arne L. Bygdås (bildet under) fra Arbeidsforskingsinstituttet ved Oslo Met.

Gjennom 10 artikler her i LLAs idébank har vi i høst lagt ut alle notatene fra Ålesund. Vi håper og tror at dette har vært til inspirasjon, nå er det opp til hver avis å sette ut i live det som du og dine har aller mest sans for. Lykke til!