Spesialstoff/magasin/tema:
- Viktig med magasin og temastoff for å nå andre typer annonsører og lesere. Viktig å skille salg og reportasjer
- 24 timer “in the life of” ordfører, brannmann, 1. klassing og andre, særlig folk som vanligvis ikke er i avisa
- Hytte, hus, hjem, interiør og hage
- Motor-magasin/landbruk/friluftsliv/fritid/jakt og fiske
- Nye innbyggere: Nye kilder, nye fjes, nye abonnenter
- Fra nabolag, gater, bygder. Komme tett på folk
- Arrangementsbasert: Festival/sport/kultur
Øvrige ideer:
- Seniorsamling: Lokalavisa hjelpe de eldre med å bli digitale
- Ukas redaktør: Invitere en lokal innbygger som redaktør, eller rullere på redaktørrollen i redaksjonen
- På tur i lokalmiljøet; samarbeide med lokalt turlag og/eller andre. Dette er merkevarebygging og samhold; lavterskeltilbud for å bli kjent i heile kommunen og møte nye folk
- Velkomstgave til nye innflyttere; Gratis abonnement i én eller flere måneder. Slik kan vi beholde de som abonnenter etterpå. Vi trenger hjelp fra kommunene for å få tak i folk.
LLAs idéfest i Ålesund ble ledet av Gudrun Rudningen og Arne L. Bygdås (bildet under) fra Arbeidsforskingsinstituttet ved Oslo Met.
Gjennom 10 artikler her i LLAs idébank har vi i høst lagt ut alle notatene fra Ålesund. Vi håper og tror at dette har vært til inspirasjon, nå er det opp til hver avis å sette ut i live det som du og dine har aller mest sans for. Lykke til!