Hvordan hjelpe leserne å holde oversikten

Nyhetsbrev, egne landingssider, en daglig kort podkastepisode, en spørsmål-svar-seksjon eller rett og slett en toppsak som oppdateres fortløpende. Det finnes mange måter å hjelpe leserne å finne frem til siste nytt.

Andre måter å nå ut med korte oppdateringer kan være Snapchat, Facebook Stories eller Instagram Stories.

Hva med å lage et nyhetsbrev med en fast ramme, så er det lett for deg å produsere og lett for leserne å navigere seg fram til det de er opptatt av? Eksempler på innhold kan være siste oppdatert informasjon fra lokale kilder, eventuelle endringer i restriksjoner, siste nasjonale nytt med lenker til andre (regjeringen, FHI, Helsedirektoratet eller ande nyhetsnettsider), en egen lokalsak om konsekvenser, dagens gladsak og svar på spørsmål fra leserne.

Samler alt i direktefeed

Se for eksempel Gjesdalbuens direktefeed der de samler det meste av informasjon fra kommunen, lag og organisasjoner og helsemyndigheter i tillegg til egne saker.

Gjesdalbuen samler det meste av korona-informasjon i et direktestudio. (Skjermdump fra Gjesdalbuen)

– Dette er noe av det som blir mest lest, det viser at det er et stort informasjonsbehov, folk vil holde seg oppdatert, sier redaktør Eugen Hammer.

Gjesdalbuen opplever stor økning i nettrafikken.

– Men for å øke trafikken må vi ha flere saker enn vanlig. Det blir nesten en dugnad i redaksjonen, folk jobber mer enn vanlig. Vi bruker jo telefon og arkivbilder mer enn vanlig, men må også øke tempoet, sier redaktøren, som legger til at de også prøver å få frem nyheter med positive vinklinger om de som står på og holder hjulene i gang.

Gjesdalbuen har også hatt nettmøte der kommuneledelsen svarte på spørsmål fra leserne. Møtet ble gjennomført med Google Meet, og alle satt hjemme hos seg selv. Redaktøren tok imot spørsmålene, ordfører, rådmann og andre kommuneledere svarte, og en journalist publiserte spørsmål og svar.

– Vi tenker å ha flere slike møter, sier Eugen Hammer.

«Start her»

Resolve Philadelphia har laget en guide for korona-journalistikk der de blant annet anbefaler å lage en «start her»-artikkel som oppsummerer det viktigste for de som ikke leser alt:

  • Grunnleggende informasjon om viruset
  • Hva du skal gjøre hvis du får symptomer
  • hvordan du bør begrense smitte
  • Antall smittede i området
  • Lokale forebyggende tiltak
  • Tilgang på nødvendige varer lokalt
  • Planer for berørte bedrifter og arbeidstakere

De oppfordrer også til å lage overskrifter som om forsiden er alt leserne kommer til å se. Vær spesielt bevisst på dette om tittelen er et sitat. Ikke lag sensasjonstitler som kan misforstås, og gi viktig informasjon allerede i tittelen. Det samme gjelder for sosiale medier.

Bruk faste kilder

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan det være lurt å alliere seg med et par nøkkelpersoner i kommunen og helsevesenet. Det behøver ikke være toppledere, men kan være for eksempel en helsesøster, kommunelege, tillitsvalgt og noen i kommunens krisestab. Kanskje kan de gi korte oppdateringer på faste tidspunkter, i tillegg til å stille opp i temaintervjuer eller svare på spørsmål fra leserne?