Klar Tale ble kåret til Årets nisjenettsted i MBLs mediepriser. Juryen mener at flere burde se til Klar Tale for hvordan historier tilrettelegges og fortelles.
Lettlestavisen klartale.no og papiravisen Klar Tale fikk nytt design i fjor. Avisens lesere har svært ulike forutsetninger for å lese avis, noe som er lagt stor vekt på i utformingen. Det er enkelt å navigere på nettsiden, og den har en egen opplesningsfunksjon som vises med knapper. Tekstfonter ble valgt ut ifra hvilke som best når folk som har ulike lese- og skriveutfordringer som dysleksi. Leserne kan selv endre font, bakgrunn og gjøre andre justeringer på innholdet for å få med seg mest mulig av informasjonen. De kan også slå på symboler, slik at bilder vises når leserne legger musen over et ord.
Sakene har korte titler, og enkle tekster. Funksjonen Kort sagt viser kortere tekster med bilder. Det er også en egen bildeside på klartale.no for leserne som sliter mest med å lese. De kan få med seg saker i form av bilder isteden.
Klartale.no bruker samme plattform som andre i Mentor Medier (Polopoly), men design og en del tilpasninger er gjort spesielt for Klart Tale. – Nettavisens design er utviklet av oss, i samarbeid med Johannes Hoff Holmedahl i Brainify og Mentor digital, forklarer redaktør Gøril Huse.
Juryen i Årets mediepriser 2018 skriver om Klartale.no:
Et virkelig nisjenettsted for en viktig målgruppe. Alle skal ha mulighet til å holde seg oppdatert og følge nyhetsbildet. Nettstedet er fremtidsrettet og har blant annet egen opplesningsfunksjon knyttet til artiklene på siden, der leserne selv har valgmuligheter for innstilling. Flere burde se til Klar Tale for hvordan historier tilrettelegges og fortelles.
I 2018 satset Klar Tale spesielt på prosjektet Verdens land, som skal bidra til leselyst og læring. Prosjektet, som var støttet av Utdanningsdirektoratet, består av 12 artikler om ulike land der journalisten har lett etter de unike historiene eller det oppsiktsvekkende ved landene. Artiklene er laget med en kombinasjon av tekstkilder, fagkilder og folk som selv er fra disse landene.
Alle artiklene ble presentert slik at leserne kunne få best mulig leseflate. Hver artikkel ble designet som en dobbeltside, og gjort om til pdf. Denne pdf-en ble lastet opp i sin helhet på nettsiden, slik at leserne kunne velge å laste den ned og printe ut. Samtidig ble artikkelen lagt ut som nettartikkel. Til alle artiklene ble det laget et oppgavesett, med spørsmål til innhold og med mulighet for å jobbe med ulike ord. I tillegg ble det laget en Kahoot til hver artikkel, slik at for eksempel elever kunne konkurrere med hverandre i klasserommet etter å ha lest artiklene.
Prosjektet skal være tilgjengelig i fem år, og Klar Tale vil fortsette å markedsføre prosjektet innimellom, og trekke fram artiklene når det er hendelser i de aktuelle landene.
For mer inspirasjon, se også Utrops lettnorsk-sider.