Lokalavisprisane deles ut i Lofoten

Årets lokalavisprisar blir delt ut når LLA har landsmøte i Lofoten i april. Avisene kunne senda inn bidrag i fem spennande klassar – og juryane er no i gong med arbeidet.

Sunnhordland_finalebilde2012_Knudsen

Årets lokalavisfoto 2011: Marius Knudsen og Mediehuset Sunnhordland. I april deles nye prisar ut.

Dersom avisa di deltar i LLAs aviskonkurransar, får de vera med i vennskapeleg konkurranse med aviskolleger frå heile landet. Heider og ære kan også gi nyttig merksemd frå lesarar og kundar i lokalmiljøet. Fjorårets vinnar uttaler dette om å vera med:

«I Dalane Tidende var vi stolte da vi ble kåret som årets lokalavis. Det var også mange i vårt lokalsamfunn som gledet seg over at deres lokalavis var prisvinner. Prisen har vært til stor inspirasjon i arbeidet med å utvikle avisen videre.» Gunnar Kvassheim, ansvarlig redaktør i Dalane Tidende, Årets lokalavis 2011

Gjennom åra har både små og store aviser i lokalavisfamilien henta gjeve diplomar og omtalar heim frå årets høgdepunkt for mange aviser; LLAs landsmøte. I år møtes vi i Lofoten i april, og ekstra spanande er det å delta både i aviskonkurransane og på landsmøtet.

Bidraga måtte vera oss i hende 18. april, men her er omtale av kvar konkurranse:

Årets lokalavis

Både innholdet, layout, bildebruk, språket, annonsepresentasjon og førstesiden er blant det som blir vurdert i årets mest spennende lokalaviskonkurranse. Det sendes inn tre avisutgaver, den ene valgfri. Vi har en ny jury fra år til år, og alle som deltar, får en skriftlig, enkel og helhetlig vurdering av avisa. I år skal vi jobbe enda mer med nettopp vurderingene og disse kan i seg selv være grunn til å delta i konkurransen om prestisjefylte Årets lokalavis. Juryen deler ut tre priser; Årets lokalavis og to hederlige omtaler. 

 

Markedsprisen

Markedsprisen hedrer gode og lønnsomme ideer som gir klingende mynt i kassa. Vi jakter særlig på   kommersielle tiltak som avisa har lykkes med det siste året. Juryen kan også premiere god annonsedesign. Avisen kan nemlig delta med gode egenproduserte annonser med god design, for lokale kunder eller egen avis, som jo også indirekte og over tid gir avisen større inntekter. Så tenk etter: Har dere gjort noe som har ført til større annonseinntekter? Kanskje står avisa di bak et abonnementstiltak som trolig viser igjen på opplagstallene? Noe på nett, video eller på papir? Kanskje er det lokalavisens glupe idé, eller avisens møysommelige markedsarbeid, som bør premieres? Bli med i konkurransen om Markedsprisen! Hver avis kan delta med inntil tre forskjellige ideer, markedstiltak eller annonser fra 2012. I tillegg til selve Markedsprisen, kan juryen dele ut to hederlige omtaler. 

 

Årets lokalavisfoto

Konkurransen om det beste bildet i lokalavisene ble opprettet for seks år siden for å oppmuntre til enda større bevissthet rundt fotojournalistikken i lokalavisene. Og heldigvis: Veldig mange deltar i konkurransen om Årets lokalavisfoto og engasjementet er stort. Det tror og håper vi på i år også! Vinnerbildet skal  illustrere og speile en sak godt. Juryen deler nå ut to hederlige omtaler i tillegg til selve Årets lokalavis-fotoprisen. Hver fotograf/journalist i hver avis kan delta med inntil tre bilder hver. 

 

LLAs journalistpris

Denne prisen opprettet vi for et par år siden. Den går til en journalist eller avis som har løst samfunns-oppdraget på en forbilledlig måte det siste året – og som er et eksempel til etterfølgelse for avisbransjen. Redaksjonen må selv sende inn bidrag til konkurransen med en egen begrunnelse. Bidraget kan være et arbeid, en sak eller en artikkelserie som viser at journalisten eller temaet er en verdig kandidat. Hver avis kan delta med inntil tre bidrag. I tillegg til hovedprisen, kan juryen også gi en eller to hederlige omtaler. 

 

Årets lokalavisside

Denne prisen ble også opprettet for et par år siden og skal oppmuntre til god avisdesign hos lokalavisene. Avisen kan sende inn nyhetssider, reportasjesider og/eller førstesider. Dere kan bidra med enkeltsider eller oppslagssider. Hver avis kan delta med tre bidrag. Årets lokalavisside har «folkejuryen» med på laget; vår fagjury velger først ut de fem beste finalebidragene. Deretter bestemmer landsmøtedeltakerne hvilket av de fem beste bidragene som fortjener prisen for Årets lokalavisside. Hver avis kan delta med tre bidrag. 

Alle prisutdelingene er på LLAs landsmøte på Thon Hotel Loften i Svolvær, 26. – 27. april.

Les gjerne meir også om landsmøtet i Lofoten her. Fristen er gått ut, men dersom du likevel ønskjer å vera med, må du ta snarleg kontakt med Lene i LLA; lene()lla.no.

 

PS! Vil du lese enda meir om kvifor du og avisa di bør delta i konkurransane, kan du sjå kva andre prisvinnarar seier her:

«Å vinna konkurransar er alltid moro, og ei stadfesting på at det me gjer har god kvalitet og vert lagt merke til. Det er god indremedisin for staben, og fungerer godt som motivasjon for å gjera ein endå betre jobb neste gong –  i håp om å vinna endå fleire prisar!» Magne Kydland, ansvarleg redaktør i Mediehuset Sunnhordland. Avisa vann Årets lokalavisfoto

«LLAs journalistpris var en stor inspirasjon for meg å jobbe videre med større saker i lokalsamfunnet. Det å få en slik annerkjennelse var en stor opplevelse.» Arild Bjørnbakk, politisk redaktør i Saltenposten og vinner av LLAs journalistpris

 «Grunnen til at Hallingdølen generelt deltek i aviskonkurransar (og håpar på premiar) er todelt: Det er utruleg god indremedisin i avishuset, og skapar felles stoltheit kring produktet. I tillegg skapar det og stoltheit hjå lesarane våre når dei erfarer at det er deira lokalavis («vår» avis) som blir premiert.» Kjell Vidar Bergo, dagleg leiar i Hallingdølen, vinnar av Marknadsprisen

 «Først og fremst var prisen Årets lokalavisside som bensin på det kreative bålet her i Bygdanytt. Vi merket også at lesere gledet seg med oss, og uttrykte stolthet over lokalavisen sin. Slike priser skaper helt klart økt bevissthet om og interesse for avisen i lokalmiljøet.» Frode Fjellstad, konst. redaktør i Bygdanytt, vinner av Årets lokalavisside.

 

DTfoto

Frå prisutdelinga i fjor; Juryen kåra Dalane Tidende til Årets lokalavis. Frå venstre Espen Reiss Mathisen, Universitetet i Stavanger, journalist Keth Odland i Dalane Tidende, journalist Merete Horpestad i Dalane Tidende, marknadskonsulent Maarten Robben i Dalane Tidende, trykkerisjef Erling Svensen i Dalane Tidende, Janne Nerheim, Bergens Tidende og Frode Rekve, Institutt for Journalistikk.