Avisene satser på digitalt salg

Avisene satser mye på salg av digitalt innhold. Nå har Sigurd Høst laget en nyttig statusrapport på de forskjellige betalingsmodellene og digitale strategiene til avisbransjen.

SigurdHostDigitalt

I sin rapport om aviser og digital betaling som gjøres offentlig i dag, gir Sigurd Høst (bildet) en grundig beskrivelse av avisbransjens ulike strategier for salg av digitalt innhold.

– Før 2011 var det nesten ingen aviser som prøvde å ta betaling for nyheter på nettet, men deretter har det gått fort. Ved utgangen av 2013 var det 27 aviser som hadde et betalingsopplegg for nettsidene, året etter var det 55. Den nye trenden er at de digitale abonnementene knyttes tettere til papirabonnementet gjennom det som gjerne kalles komplett-abonnement, sier Høst i en pressemelding.

Avisforskeren, som er tilknyttet Høgskulen i Volda, gir i sin nye rapport et detaljert og nyttig øyeblikksbilde, men Høst drøfter også avisenes digitale satsing i lys av synkende opplagstall for papiravisene. Avslutningsvis omtales debatten på LLAs landsmøte i Trondheim om lokalavisenes satsing på nett og papir.

Rapporten er et supplement til Avisåret 2014 og kan lastes ned fra nettsidene til Høgskulen i Volda. Anbefales!