Mediebyraafrokost

Annonser blir lagt merke til!

Annonser i lokalavisene sine papirutgaver får fortsatt svært stor oppmerksomhet. Det er en fersk annonsetest som LLA i går presenterte overfor mediebyråene et godt eksempel på.

 

I går morges serverte LLA frokost, aviser og spennende annonseresultater til de største og viktigste mediebyråene. I løpet av et par timer fikk vi både fortelle om lokalavisenes egenskaper som kjøpsutløsende mediekanal – og ikke minst utvekslet vi erfaringer og ideer med byråene.

Samtidig la vi fram resultatene fra en annonsetest i lokalavisa Strandbuen, der Norfakta  nylig målte oppmerksomheten til en helsides annonse fra Helgø Meny. Uten hjelp kunne over 30 prosent av leserne huske annonsen fra matvarebutikken. Av de som fikk lest opp alternativer, husket hele 2/3 av utvalget den samme annonsen!

– Dette er meget gode tall. Vi fikk også en bekreftelse på at svært mange av Strandbuens lesere er interessert i dagligvareannonser i lokalavisa si, sa Jarle Gulbrandsen i Norfakta da han la fram resultatene på mediebyråfrokosten på Grand Hotel.

Landslaget for lokalaviser, Strandbuen og Norfakta sin undersøkelse viser også at utvalget helt klart foretrekker dagligvareannonser i lokalavisa fremfor reklame i postkassa. De yngste leserne er aller tydeligst på dette, men også de andre aldersgruppene fortrekker annonser i lokalavisa i stedet for postkassereklame.

På byråfrokosten i går snakket Holger Austvoll og Anne Berit Amdal i Strandbuen om hvordan lokalavisa jobber sammen med andre lokale krefter for å gjøre lokale butikker og hele lokalsamfunnet enda mer attraktivt å bo og handle i.

Som en forlengelse av byråfrokosten får en rekke mediebyråer, reklamebyråer og handelskjeder i disse dager LLAs nye markedsavis; Lokalavisa. Her blir lokalavisenes egenskaper omtalt.

Den samme avisa gir lokalavisene ut til sine egne kunder og annonsører. Samtidig kjører mange LLA-aviser i disse dager en reklamekampanje med samme budskap; at lokalavisene er nære og kjære – og en nyttig og troverdig mediekanal.

LLAs aviser kan bestille markedsavisa og hente ned egenannonsene her.

Som en del av informasjonsarbeidet overfor byråer og kjeder, samler LLA i disse dager inn oppdaterte priser og øvrige nøkkelopplysninger fra medlemsavisene. Vi samler også inn spredningstall denne uken, slik at vi kan legge fram bedre husstandsdekning for lokalavisene når de nye opplagstallene kommer i februar.

Oppdaterte annonsepriser blir samlet i Nærpressekatalogen og nå fortløpende lagt ut på våre nettsider her.

Når lokalavisene møtes på neste års landsmøte i Lofoten, blir det også mer om lokalavisen som mediekanal for lokale kremmere. Du kan lese mer om landsmøtet her.