Todagersseminar: Liten og digital

Torsdag 19. og fredag 20. oktober i Bergen.

Hvordan kan du finne og fortelle gode historier digitalt, og hvordan kan du tjene penger digitalt?

Du får høre om kreative kampanjer, nye trender, synlighet i digitale kanaler, digitalabonnement som fungerer og hvordan du kan nå gjennom lydmuren i sosiale medier. Og så besøker vi splitter nye Media City Bergen og deres medielab der noen av verdens fremste medieinnovatører viser fram nye ideer!

Hvis du er redaksjonelt ansatt kan du glede deg til et praktisk rettet kurs i digital historiefortelling.

Jobber du i markedsavdelingen får du et overblikk over mange av de nye mulighetene som digitale verktøy gir, før vi ser nærmere på inspirerende eksempler.

Påmeldingsfristen er gått ut, hvis du vil være med ta kontakt med Lene Østberg, 452 89 222, [email protected], så ser vi hva vi kan få til.

Invitasjon

Pakkepris: 3 250,- som inkluderer alle foredrag/cases, alle måltid inkl. middag torsdag kveld, en overnatting og øvrige konferanse- og hotelutgifter. Drikke og reiseutgifter betales individuelt.

Deltakelse på konferansen uten overnatting og middag: 1 900,- inkl. lunsj.

 

Foreløpig program

(Med forbehold om endringer, programmet oppdateres fortløpende)

Torsdag 19. oktober

14:30: Velkommen v/LLA

14:40: Slik innovasjon skulle jeg gjerne sett hos lokalavisene! Erik Waatland, Medier24
Erik Waatland har tidligere blant annet jobbet i Trønder-Avisa og NRK. Nå dekker han selv mediebransjen i Medier24. Erik kommer med tips om hvordan lokalavisene kan bli mer innovative på nett.

15.00: Medietrender blant ungdom i 2017. Guro Stavn, Kantar TNS
Nye trender starter gjerne blant ungdommene. Den nye Medieungdom-undersøkelsen til Kantar TNS gir oss et innblikk i ungdommenes mediehverdag. Hva slags innhold treffer dem, og hvordan når vi dem?

15.30: Pause

16.00: Suksess med digitale inntekter. Sigvald Sveinbjørnsson, BA og Tomas Bruvik, Kvinnheringen
Etter at BA skrudde på brukerbetalingen på nett økte de antallet abonnenter med 33 prosent på ett år. Nå er målet å bli Bergens største avis. Kvinnheringen er den Amedia-avisen med flest saker som blir lest av en høy andel av abonnenteneRedaktørene i BA og Kvinnheringen kommer for å diskutere hvordan de får flere lesere på nett. 

16.30: Digitale erfaringer fra LLA-aviser
Lær av likesinnede! Inspirerende korte caser fra andre lokalaviser:

  • Lett tilgjengelig lokalavis, nå også med dagspass. Ståle Melhus, Fanaposten
  • Slik når vi leserne rett i innboksen med nyhetsbrev. Mads René Trellevik, Bygdanytt
  • Slik bruker vi Snapchat til å øke dialogen med leserne. Sara Finne, Hordaland
  • Dette får vi ut av å sende direkte med Facebook Live. Mads René Trellevik, Bygdanytt

17.30: Pause

17.45: Bruk sosiale medier til din fordel. Hanne Louise Åkernes, BT
Bergens Tidendes sosiale medier-ansvarlige røper smarte tips om hvordan du graver fram svar, folk og nyttig informasjon i sosiale medier. Hun deler også sine beste tips om hvordan du best når gjennom til leserne via sosiale medier.

18.30: Avrunding

19:30: Middag

 

Fredag 20. oktober

Vi deler oss i to spor, marked og redaksjon.

REDAKSJON:

08:30: Finn historier i data og fortell historiene digitalt. Ståle de Lange Kofoed, IJ
Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk. Han har gjennom flere år kurset journalister nasjonalt og internasjonalt i digital historiefortelling og effektiv research på nettet. På Liten og digital holder han halvdagskurs for lokalavisjournalister. 

10:00: Workshop med Ståle de Lange Kofoed

11:30: Lunsj

12:15: Vi besøker Media City Bergen (vær presis!)

13:30: Lag video med kvalitet! Ole Reinert Berg-Olsen
Etter hvert som nettet fylles av videoer, blir det stadig viktigere å publisere kvalitetsvideoer for å tilfredsstille publikum. Ole Reinert kommer med gode tips om hvordan videokvaliteten kan løftes.

14:30: Avrunding

MARKED:

08:30: Vi besøker Media City Bergen (vær presis!)

10:00: Trender i annonsemarkedet. Holger Austvoll, Strandbuen
Det dukker stadig opp nye muligheter for markedsføring i digitale kanaler. Hvilke muligheter bør lokalavisene være oppmerksomme på? Holger gir oss et overblikk. 

10:30: Programmatisk annonsesalg. Martin Frost, Amedia
Amedia samarbeider med Google og vil bli best i landet på programmatisk annonsesalg.  Martin Frost forteller om hvilke muligheter programmatisk annonsesalg gir til lokalaviser, og hvilke erfaringer de har gjort seg så langt. 

11:30: Lunsj

12:15: LLA-avisers erfaring med digitale inntekter:

  • Slik brukte vi digital dokumentasjon til å hjelpe kunden å flytte varer. Merete Lillesand, Kvinnheringen
  • Vellykkede digitale annonsekampanjer. Heidi Glesnes, Bergensringen
  • Alternative digitale inntekter for lokalavisene. Trond Sjemmedal, Hallingdølen
  • Automatisk publisering av kundenes annonser. Niklas Brandel

13:30: Kreativ markedsføring i digitale kanaler. Pål Nisja-Wilhelmsen, Nettavisen
Nettavisens innovasjonsdirektør ble i år kåret til årets netthode. Han har drevet frem stadig nye digitale påfunn og innovasjon på digitale flater, både de redaksjonelle og de kommersielle. Han har også skrevet bok om innholdsmarkedsføring. Nå kommer han med tips og eksempler til inspirasjon for lokalaviser.

14:30: Avrunding